Coincidint amb la celebració del Saló Internacional del Còmic de Barcelona, Grup Enciclopèdia anuncia el llançament Kaji Manga, el primer segell editorial que publica exclusivament manga en català.
Kaji Manga apareix com una resposta necessària a una mancança editorial amb voluntat d’enriquir i portar l’abundància i diversitat de les edicions japoneses al mercat català. Per a Joan Abellà, director general de Grup Enciclopèdia, «el català no pot quedar al marge de cap format considerat literatura» i, afegeix, «és la nostra tasca oferir literatura en català en totes les seves variants. No podem permetre que s’exclogui a la gent jove per raó de llengua, sobretot en l’edat en la qual s’enganxen a la literatura, independentment del format d’aquesta».
Els darrers anys han vist un augment sense precedents de la publicació i el consum de manga a Espanya: la web especialitzada MangaLand indica que el 2021 es van publicar 1.033 volums de manga, quan el 2019 només se n’havien publicat 838 (i ja marcava una xifra rècord aleshores). Malgrat aquest creixement en xifres, la quantitat del manga publicat en català continua sent anecdòtica: el 2021 només es van publicar 39 títols en català.
D’aquesta manera, Kaji Manga proposarà una sèrie de títols que abastaran les diverses demografies de les publicacions japoneses, des del shonen i el seinen al shojo i el josei, passant pel Boys Love i el Yuri, per tal d’apropar tot el ventall d’experiències lectores possibles al lector català. Igualment, també oferirà diversos gèneres, com el slice of life, la ciència-ficció, la fantasia i les històries romàntiques. En total, Carles M. Miralles, editor del nou segell, calcula que Kaji Manga publicarà entre 60 i 70 títols per any, i els primers títols arribaran aquesta tardor a les llibreries.
“Kaji” significa “timó” en japonès. Un nom triat per no oblidar-se de la vinculació del grup editorial amb els més joves. «Buscàvem una paraula que fos una picada d’ullet a La Galera i res millor que un “timó” ferm per començar aquesta aventura», explica Pema Maymó, directora editorial de La Galera i responsable del projecte.
Kaji Manga neix amb el desig de ser alhora hèlix que impulsi la lectura en la franja d’edat de pre-adolescència, l’adolescència i la post-adolescència, sense oblidar el públic adult que s’ha criat amb el manga, però també de ser timó que marqui el camí que hem de seguir per aconseguir un mercat del manga i del còmic més madur, més complet. «El nostre objectiu és que des del primer moment que un lector mostra interès en el manga, entre els 8 i els 10 anys, tingui al seu abast títols en català», afegeix Maymó.
Per a l’editor Carles M. Miralles, «Kaji Manga també té la intenció de construir un mercat de manga en català que se sostingui en els seus propis fonaments, sense haver de buscar sempre el suport d’altres mitjans, com l’animació televisiva, o idiomes, i sense haver de convertir-se, com fins ara, en una barca petita que va a remolc dels altres».
Carles M. Miralles és editor de Kaji Manga, el nou segell de Grup Enciclopèdia, de Yermo Ediciones, un projecte editorial que va començar l’any 2013 i que busca tornar el còmic la seva essència com a producte d’entreteniment, i d’Arechi Manga, un projecte editorial que va engegar fa dos anys amb la voluntat d’enriquir el mercat amb obres de la cultura asiàtica que no es troben en el nostre país. Amb més de 20 anys de trajectòria en el sector de l’edició de còmics i manga, M. Miralles va entrar al sector editorial com a editor de Norma i ha estat editor també de Planeta DeAgostini, en les línies de còmic europeu, còmic americà, còmic d’autors nacionals i Manga.
Pema Maymó és la directora de La Galera, el segell infantil i juvenil de Grup Enciclopèdia, des de novembre de 2020. Amb més de 20 anys de trajectòria en el sector de l’edició i la comunicació, Maymó ha treballat també com a editora a l’àrea de Ficció Internacional de Planeta i abans com a editora de Columna Edicions. Va entrar al sector editorial com cap de premsa d’Edicions 62. Col·laboradora regular del projecte cultural El Culturista, ha treballat en les àrees de comunicació de la Diputació de Barcelona i de l’Institut del Teatre