Sol·licita informació sobre Pintura catalana. El Modernisme
Francesc Fontbona, historiador de l’art i director de l’obra Pintura catalana. El Modernisme, d’Enciclopèdia Catalana, explica l’obra pictòrica del polifacètic Santiago Rusiñol. Tot seguit podeu llegir la transcripció de l’àudio.
“Santiago Rusiñol era un gran pintor. Però no solament era un gran pintor, perquè era tan important com a escriptor que com a pintor. A més, era un home que tenia capacitat de lideratge, i va ser en certa manera el gran líder d’aquest moviment de finals del segle XIX i principis del segle XX a Catalunya que coneixem com a Modernisme, que va ser el moviment que va renovar la cultura catalana, que després d’un segle XIX correcte i molt professional va arribar a un punt de gran nivell d’innovació.
Va ser l’home que va atraure tota una generació d’intel·lectuals, de músics, de pintors i d’artistes a Sitges, perquè va establir-se al Cau Ferrat -hi tenia la seva col·lecció i el seu habitatge, ja que ell era un gran col·leccionista d’art, d’arts decoratives i d’artesania-, i va portar allà gent que venia de tot Europa, grans personatges.
I precisament al Cau Ferrat va ser on va fer les seves pintures murals (La pintura, La música i La poesia), que representen el canvi gran que va fer el 1894. Determinats canvis -fins i tot de la vida social catalana- van fer que ell passés d’una concepció naturalista que havia après i desenvolupat a París a un corrent absolutament diferent, que era el corrent del simbolisme.
De tota manera, el simbolisme era tan modernista com el naturalisme o l’impressionisme, perquè Modernisme no volia dir un estil concret, sinó simplement una voluntat de modernitat que Rusiñol va liderar en l’etapa central de la seva vida.”