La pintura de Joaquim Mir (9/12 'Pintura catalana. El Modernisme') - Grup Enciclopèdia
Sol·licita informació sobre Pintura catalana. El Modernisme
Francesc Fontbona, historiador de l’art i director de Pintura catalana. El Modernisme, d’Enciclopèdia Catalana, parla en aquest vídeo de l’obra de Joaquim Mir, un dels pintors més rellevants del postmodernisme català. A continuació podeu llegir les seves explicacions.

“En Joaquim Mir és dels pintors de la generació jove del Modernisme, del que se’n diu «postmodernistes»; per a mi, el més creatiu de tots. Va ser un artista que, sense haver passat mai la frontera -els pintors d’aquella generació i de generacions anteriors anaven tots a França i allà aprenien les novetats artístiques-, va crear les novetats pel seu compte.

A principis de segle se’n va anar a Mallorca, on va estar ben bé uns quatre anys. En aquest temps es va forjar un estil que ja havia començat a fer a Barcelona però que va fer el gran esclat a partir d’aquests anys a Mallorca.

Mir va fer una obra que era absolutament la resposta catalana, per dir-ho així, al que internacionalment era el postimpressionisme. Però va ser un postimpressionisme que es va inventar ell, perquè directament no va veure mai models més que els reproduïts en revistes amb la qualitat que aleshores tenien les reproduccions en les arts gràfiques. Per tant, va ser un autèntic tità de la pintura catalana d’aquell moment.

N’és un exemple molt clar la seva immensa Cala Sant Vicenç, que es troba al Museu de Montserrat, una obra de grans dimensions que ell va pintar per al Gran Hotel de Palma, l’arquitecte del qual va ser el gran arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner.

Mir va conviure durant uns mesos a Mallorca amb Santiago Rusiñol, amb qui va compartir la decoració del menjador; una de les obres era precisament aquesta gran Cala Sant Vicenç. La particularitat d’aquestes obres de Mallorca de Mir és que se sap que ell no les feia a l’estudi; malgrat aquests immensos volums, les instal·lava amb un sistema de cordes i politges que s’havia inventat, entre pins i arbres, i les pintava directament davant del natural.”

×