Santi Barjau, doctor en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona i director de l’obra Cartells catalans. Òpera, teatre i espectacles 1890-2015, d’Enciclopèdia Catalana, explica en aquest vídeo el cartellisme català d’espectacles entre els anys 1966 i 1989.

“En l’etapa que va de 1966 fins al 1989, que és la del pas del final del franquisme a la consolidació de la democràcia, hi ha per la banda dels espectacles una incorporació més ferma del teatre en català i també una incorporació d’autors importants de l’escena internacional. Es comença a representar amb més assiduïtat Bertolt Brecht, per part de la companyia del teatre de Ricard Salvat. També trobem cartells d’espectacles musicals amb la consolidació de cicles musicals i festivals més sovintejats de diferents tipus.

Des del punt de vista més gràfic del disseny dels cartells és quan s’incorpora més fermament la fotografia en el disseny i també el disseny gràfic geomètric i tipogràfic amb una intenció més clarament moderna. El cartell era sobretot dibuixat i a partir d’aquest moment hi ha el treball de dissenyador gràfic que és agafar una fotografia, unes fonts tipogràfiques i compondre-ho d’una manera que ja és com es fa el disseny actualment.

L’escriptor alemany Bertolt Brecht, que havia començat a ser representat als anys seixanta per grups més o menys marginals, amb el pas del temps ja arriba a les sales més consolidades com el Teatre Lliure on es fa una representació de l’obra Baal i la veiem en un cartell en el qual se’n sap per una imatge de la figura de l’autor, una imatge fotogràfica reutilitzada en un collage, que mostra la visió ja més postmoderna del disseny gràfic en el qual s’agafen elements preexistents i es reutilitzen amb llibertat.

El cartell de l’espectacle Vent de garbí, una mica de por, que és una obra de Maria Aurèlia Campany, representada en el Teatre Romea quan comencen a haver-hi iniciatives de teatre que ja trenquen amb les més convencionals. Són muntatges de més complexitat, de més valentia i arriscats des del punt de vista escènic. I el cartell també, paral·lelament, és sobri, geomètric, només amb la lletra i una imatge central.

El cartell d’una representació de Cabaret a la Cova del Drac, obra del Grup Nau, és un espectacle sobre lletres de Jaume Vidal Alcover i l’obra és molt de l’època del bart òptic, juga amb les línies vermelles de la bandera catalana creant una composició geomètrica”.

Sol·licita informació sobre Cartells catalans. Òpera, teatre i espectacles 1890-2015

Uneix-te a la llista

*Camp obligatori

 

×