Pilar Vélez, doctora en Història de l’art i directora del Museu del Disseny de Barcelona, parla en aquest vídeo del porte-bouquet de Lluís Masriera, una de les joies que ha triat per explicar la història de la joieria catalana en el seu llibre Joieria i orfebreria catalanes, 1852-1939, publicat per Enciclopèdia Catalana.

El porte-bouquet de Lluís Masriera és una peça insòlita i molt singular. Un porte-bouquet era un vaset, normalment d’or, plata, o de metalls daurats o platejats, que portaven les dames de mitjan segle XIX i fins a principis del segle XX en ocasions molt determinades, com cerimònies i balls.

En aquests vasets s’hi posava un pom de flors i les dames el portaven a la mà mentre ballaven, o simplement el portaven com qui porta un ventall o un pom de flors. De vegades aquestes petites peces portaven annex un mirallet per mirar-se, una peça molt pròpia d’un moment determinat i que després va desaparèixer.

En aquest cas, Lluís Masriera va fer el 1906 i per encàrrec d’una societat de monàrquics catalans un regal per a qui havia de ser futura reina d’Espanya, Victòria Eugènia, amb motiu del seu casament amb el rei Alfons XIII. Era una peça totalment simbòlica: portava l’emblema de la flor de lis, dels Borbons, del rei Alfons XIII i també les roses de la casa de la reina britànica Victòria Eugènia. Tenia una doble cara, i a la segona hi havia els símbols de l’amor nupcial: la sageta i el foc.

Sembla que la reina no el va portar mai, i la peça va desaparèixer. Al cap de molts anys, no fa gaire, es va poder recuperar a través d’un col·leccionista d’Istanbul que s’ha dedicat a aquest tema.

Sol·licita informació sobre Joieria i orfebreria catalanes, 1852-1939

Uneix-te a la llista

*Camp obligatori

 

×