Rosa Alcoy, catedràtica d’Història de l’art de la Universitat de Barcelona i autora de Pintura catalana. El gòtic, publicat per Enciclopèdia Catalana, explica en aquest vídeo la Pietat Desplà, una peça molt valuosa del gòtic català del mestre Bartolomé Bermejo.
“Entre les personalitats que destaquen dins del que seria la segona meitat del segle XV a Catalunya tenim la figura de Jaume Huguet i la seva escola vinculada al món dels Vergós, però també ens apareix, ja molt a les darreries de segle, un personatge que havia tingut una llarga trajectòria en el context valencià i fins i tot en l’aragonès, que és la figura de Bartolomé Bermejo.
Bermejo és un pintor que es relaciona amb la ciutat de Còrdova, i que té unes qualitats extraordinàries. El podem anar seguint en la seva itinerància per tots aquests territoris, però tanca la seva carrera a Barcelona. I ho fa amb una peça que crec que podem estar molt contents d’haver pogut conservar, que és l’anomenada Pietat Desplà, la Pietat que Lluís Desplà, canonge de la catedral de Barcelona, li va encarregar. És una obra que és una única escena en l’actualitat, però que probablement en origen podia haver estat una obra més complexa. El que n’hem conservat és la imatge de la Mare de Déu amb Crist a la falda, amb la Pietat, el Crist del Davallament –hi ha una al·lusió al Davallament en el rerefons–, a més a més acompanyada de la figura de sant Jeroni amb el lleó, amb la figura del donant al mateix nivell.
L’obra té un paisatge de fons també extraordinari, i una gran tempesta que ens mostra totes les qualitats, tota la capacitat expressiva del pintor, un pintor que té un tint una mica negre en algunes ocasions, una mica fosc, podríem dir, però a la vegada d’una gran personalitat, d’un gran atractiu. No és un pintor que busqui ser amable amb l’espectador, però és evident que tota la seva cultura figurativa, el seu coneixement de l’escola flamenca, està molt per sobre del que podríem dir la mitjana del període. Això fa que puguem triar la Pietat Desplà com una de les joies que hem conservat a Barcelona i que podem mostrar com una peça molt valuosa del nostre gòtic, perquè en definitiva la va pintar a Barcelona.”