Sol·licita informació sobre Pintura catalana. El Modernisme
L’historiador de l’art Francesc Fontbona, director de l’obra d’Enciclopèdia Catalana Pintura catalana. El Modernisme, parla dels inicis pictòrics de l’escultor Arístides Maillol (Banyuls de la Marenda, Rosselló, 1861-1944). Podeu mirar el vídeo o llegir la transcripció de l’àudio que publiquem a continuació.

“Arístides Maillol és molt més conegut com a escultor que com a pintor. Ell va començar, però, precisament com a pintor, i en els seus primers anys va ser un dels grans representants de l’escola Nabís francesa. Maillol és català del Rosselló; com sabem, als catalans del Rosselló malauradament els passa una frontera entremig dels altres catalans i tenen el passaport diferent dels catalans del Sud. Des del punt de vista de la seva carrera això beneficiava tots els artistes, perquè tots ells podien tenir una plataforma internacional molt més important, que era la de París, i això els permetia difondre’s a tot arreu.

Com a pintor té un tipus de pintura que s’assembla molt a la dels altres Nabís, molt propera a Bonnard, a Vuillard, a Maurice Denis i a tots els pintors d’aquest mateix grup. Molt aviat, però, ja des de finals de segle i principis del XX, Maillol es concentrarà d’una manera extraordinària en l’escultura i serà un dels grans escultors mundials del segle.

La seva pintura L’onada és una obra en la qual una figura femenina està com barallant-se amb una onada del mar. Això és simplement un pretext per desenvolupar un dels recursos formals que els agradava més a aquests artistes de finals de segle; és el que d’una manera convencional es coneixia com a art nouveau. A part de jugar amb les línies corbes i amb les asimetries, també juga amb uns tipus de colors, en aquest cas molt clars i molt vibrants, que seran els que caracteritzaran aquesta mínima carrera pictòrica d’aquest gran escultor que després serà Arístides Maillol.”