Santi Barjau, doctor en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona i director de l’obra Cartells catalans. Òpera, teatre i espectacles 1890-2015, d’Enciclopèdia Catalana, parla en aquest vídeo de la tercera etapa del cartellisme català d’espectacles, que va del 1940 al 1966.
A partir del final de la Guerra Civil la producció de cartells té unes característiques especials. En primer lloc, no hi ha teatre en català, és tot en castellà o d’espectacles de varietats o de circ que tenen un gran èxit. Tot i que és una etapa que ha estat poc valorada, podem entreveure-hi alguns bons cartellistes que hi treballen.
Tenim el cas, per exemple, de Fariñas que fa el cartell per a l’obra de teatre El amor tiene su aquel, comèdia que es representa al Teatre Romea que en aquells anys també té una programació de gran èxit.
En el Teatre Romea reprèn en algun moment el teatre en català i una obra clàssica d’aquest repertori és L’auca del senyor Esteve de Rusiñol, cartell dibuixat també per Salvador Fariñas que recrea l’aire típic del segle XIX en el qual es desenvolupa la trama de l’obra de teatre.
També hi ha els grans espectacles que fan gires internacionals portats per grans productors de varietats estrangers, segurament alemanys. Hi ha el cas del cartell que representa l’espectacle Escala, de 1946, que és una obra de José de Zamora, que és un autor maleït que va viure a Catalunya i que té també una certa continuïtat com a figurinista i com a autor de cartells teatrals.
Cada any se celebra a la catedral de la Seu d’Urgell un espectacle sobre la vida de Sant Ermengol, que és el Retaule de Sant Ermengol, i està anunciat des del primer any per un cartell disseny d’Alexandre Cirici, gran crític d’art i també ell mateix dissenyador gràfic i dissenyador per industrial. És una imatge sintètica del bisbe en el claustre de la catedral, una imatge que encara es fa servir avui dia.
Sol·licita informació sobre Cartells catalans. Òpera, teatre i espectacles 1890-2015