Santi Barjau, doctor en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona i director de l’obra Cartells catalans. Òpera, teatre i espectacles 1890-2015, publicada d’Enciclopèdia Catalana, parla en aquest vídeo de la segona part de la quarta etapa del cartellisme català d’espectacles.
Un dels espectacles de més gran èxit en el teatre català dels primers anys de la democràcia és Antaviana del grup Dagoll Dagom, basat en contes de Pere Calders. El cartell, obra de Claret Serrahima, posa en joc un món de personatges de fantasia com en una situació que no els correspon que és una mica el que passa a vegades en els contes de Pere Calders.
El cantant Lluís Llach, que havia estat una de les veus destacades de la Nova Cançó en el temps encara de la dictadura, té una gran apoteosi en un concert al Gran Teatre del Liceu, per anunciar el qual Pilar Villuendas fa un cartell de gran força amb la imatge del cantant amb un fons de la sala del Gran Teatre del Liceu, amb certa inspiració modernista.
La companyia Els Joglars, va representar l’obra La torna, una situació políticament candent en el seu moment, i va tenir repercussions importants per a la companyia, pels seus actors i pel director. Està representat anunciat amb un cartell certament insòlit en el conjunt de l’època, pren les figures de la Commedia dell’Arte, un gran guinyol que acaba com un espectacle de sang i fetge com correspon a la denúncia política que es vehiculava en aquella obra de teatre.
Al costat d’obres més serioses, el teatre i l’espectacle en els anys de la transició entre el franquisme i la democràcia té també representacions i espectacles en clau d’humor. En aquest sentit, La Trinca va ser dels més destacats amb les seves cançons que deriven en espectacles de gran complexitat. El cartell de Francesc Guitart per l’espectacle de La Trinca Trempera matinera, està vist com un homenatge al disseny d’Andy Warhol per al disc de The velvet underground en el qual la famosa caràtula amb una banana en aquí s’ha convertit en una albergínia.
Tancant l’etapa dels anys seixanta, setanta, vuitanta, segurament una etapa llarga que veu un gran creixement de l’activitat teatral, trobem el cartell per a Mar i cel que és un dels grans èxits del teatre en català de les últimes dècades, una obra de Dagoll Dagom que ha estat profundament representada i ha tingut una gran continuïtat.
Sol·licita informació sobre Cartells catalans. Òpera, teatre i espectacles 1890-2015