Pilar Vélez, doctora en Història de l’art i directora del Museu del Disseny de Barcelona, parla en aquest vídeo dels penjolls modernistes de Ramon Sunyer i Jaume Mercadé, com uns dels millors exponents d’aquesta etapa tal icom explica en el llibre Joieria i orfebreria catalanes, 1852-1939, publicat per Enciclopèdia Catalana.

Els penjolls de Ramon Sunyer i Jaume Mercadé són el millor exponent de la joia típicament noucentista, que adopta una iconografia molt precisa.

Les figuretes de les nenes amb un cistellet de flors, saltant a corda, i els amorets amb garlandes són temes que es van convertir en prototípics d’aquell món noucentista que mirava cap a la tradició. Hi havia, a més a més, el mar, el mar Mediterrani, l’atzavara, tots els motius que també apareixien en el Sil·labari català de l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana, el llibre amb què s’ensenyava als nens a llegir.

Aquestes joies, molt senzilles des del punt de vista d’ornamentació i dels materials –generalment de plata i de vegades amb aplicació d’algunes pedres–, van ser molt difoses. No només les van fer aquests joiers, sinó que hi van col·laborar altres artistes o escultors com Fidel Aguilar, que va treballar per a Ramon Sunyer, o Francesc Vayreda, que ho va fer per a Jaume Mercadé.

Sol·licita informació sobre Joieria i orfebreria catalanes, 1852-1939

Uneix-te a la llista

*Camp obligatori

 

×