‘A la memòria de Salvador Puig Antich (1974) d’Antoni Tàpies, explicada per Carles Guerra (8/10)

Tàpies sempre té l’aspecte de ser un pintor abstracte, deslligat dels esdeveniments que veiem a les notícies. Però la veritat és que l’obra de Tàpies té una relació íntima amb molts esdeveniments, amb moments clau de l’evolució política del nostre país.

Una obra com A la memòria de Salvador Puig Antich, de 1974, és una obra abstracta que presenta un fragment d’un jersei de llana negre en una tela pràcticament crua. Evoca tot just l’execució del jove militant del MIL, Salvador Puig Antich, que va tenir lloc el 2 de març de 1974 a la Presó Model, després d’un consell de guerra.

És una obra que Tàpies comença a pintar probablement sense tenir en ment la persona de Salvador Puig Antich. El pintor explica a Memòria personal que la notícia de l’execució d’aquest jove li arriba mentre feia el quadre i que va ser aleshores quan va decidir inscriure una endreça a la part superior on es pot llegir “A la memòria de S. P. A.”, de manera que, una obra que a priori no tenia cap connexió il·lustrativa amb l’esdeveniment, acaba convertint-se en un monument d’aquest fet. Fins al punt que avui mirem la pintura i projectem detalls d’aquest fet. Aquesta és la gran força de l’obra de Tàpies: lligar un objecte qualsevol, com una pintura, amb un esdeveniment que a priori no hi manté un vincle directe. 

Sol·licita informació sobre Tàpies. Biografia d’un compromís

 

Uneix-te a la llista

*Camp obligatori

 

×