Apunts d'art

Vito Acconci: artista multimèdia controvertit

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

Les creacions radicals i provocatives de Vito Acconci, artista plàstic novaiorquès, li han suposat un reconeixement internacional important. En aquest post podràs conèixer la seva trajectòria, les obres del qual han evolucionat des de l’escriptura fins a l’art conceptual, passant pel body art, les pel·lícules, les performances, les escultures arquitectòniques i les instal·lacions multimèdia.

L’art de provocar de Vito Acconci

Nascut a Nova York el 1940, destaca per les seves obres d’arquitectura paisatgística i d’instal·lació, malgrat que les seves creacions en els camps de la performance i el disseny també són nombroses. Tot i això, la carrera de l’artista va començar, a finals dels anys 1960, escrivint poesia, fent servir les paraules com a elements per al moviment.

CTA - CAT - Text - Avantguardes

Ben aviat les seves accions poètiques es van desplaçar del paper en blanc a la galeria, i Vito Acconci va evolucionar cap a les performances, en les quals feia servir el seu propi cos com a temàtica de les seves pel·lícules, vídeos i fotografies.

vito acconci
Remote Control, Vito Acconci, 1971. Imatge: Museo Reina Sofía

Eren creacions en les quals Acconci reflexionava sobre el seu propi ésser, tant des del punt de vista físic com psicològic. La seva figura sempre era present, o bé físicament, o bé a través de filmacions o de gravacions de veu, que pretenien oferir al visitant una experiència sensorial enèrgica.

Va ser un pioner de l’art corporal, i va fer un èmfasi especial en el cos, en la sexualitat i en la resistència de l’artista, que feia servir el seu cos per fer una declaració.

En aquest sentit, una de les seves obres d’art corporal més conegudes va ser la que va posar en escena el 1971, titulada Seedbed: Acconci, estirat sota una rampa d’una galeria, es masturbava mentre les persones passaven i ell anunciava les seves fantasies per un altaveu. La seva intenció era comprometre el públic amb l’exhibició, generant un intercanvi entre el visitant i l’artista.

Vito Acconci no ha practicat mai la pintura ja que, segons diu, no hi creu. Acconci explica que l’equivalent creatiu a la pintura de quadres va ser, si fos el cas, els poemes que va escriure als seus inicis. Per a ell la pintura i l’art no signifiquen res i, de fet, opina que el que fa ell no és art, sinó arquitectura, paisatgisme o mobiliari.

L’evolució de l’obra d’Acconci

La primera performance protagonitzada per l’artista i registrada en fotografies, peces sonores i pel·lícules, va ser Following Piece, de l’any 1969. Acconci sortia cada dia al carrer a seguir una persona que triava a l’atzar, fins que aquesta desapareixia en un lloc privat.

Les seves accions van evolucionar, convertint-se en instal·lacions que tenien lloc en galeries, la qual cosa transformava l’espai expositiu en escenari de les seves reflexions sobre els límits entre el públic i l’artista, entre el que és privat i el que és públic, entre l’esdeveniment i l’objecte .

vito acconci
Air Time (instal·lació), Vito Acconci, 1973. Imatge: MACBA

A finals de la dècada de 1970, Vito Acconci es va iniciar en la creació d’estructures mòbils i extensibles que ocupaven l’espai públic i pretenien alterar-ne les normes. Aquest interès per l’espai el va portar a crear, a principis de la dècada de 1980, l’Acconci Studio, que agrupava artistes i arquitectes que realitzaven propostes d’intervenció de tipus arquitectònic i mediambiental.

Es tractava de projectes en els quals l’artista mantenia el seu compromís amb el cos i la seva relació amb l’espai, el valor estava en el fet de repensar de manera dràstica les definicions d’espai públic.

En aquests anys el seu treball es va centrar en treballs d’art públic, com escultures permanents, arquitectura experimental i disseny d’edificis. Buscava que, al fer servir aquests espais públics, les persones poguessin mirar més enllà dels convencionalismes del poder i poguessin sentir-se alliberades i plantejar-se noves preguntes.

vito acconci
Land of Water, Vito Acconci, 1999. Imatge: Kunzt Gallery

L’obra de Vito Acconci, que va destacar pels seus comentaris subversius sobre la societat, buscava expressar les línies borroses entre l’espai privat i el públic, i les interaccions socials. La radicalitat i la reflexió sobre el masoquisme, la sexualitat i el voyeurisme són les principals característiques del seu treball experimental. Esperem que aquest article, que t’ha mostrat més detalls sobre l’obra de l’artista, les seves performances i la seva relació amb l’espai públic, t’hagi resultat interessant i et porti a voler conèixer més coses sobre aquest artista tant provocador.

CTA - CAT - Post - Avantguardes

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?