Apunts d'art

Siah Armajani, l’escultor públic

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

Siah Armajani, escultor, arquitecte i pintor iraní i nord-americà, va ser considerat un dels màxims representants de l’art públic. Les seves propostes es basaven en crear espais per a la trobada i la socialització. En aquest post t’acostem a l’obra de Siah Armajani, amb un gran contingut metafòric i simbòlic.

Siah Armajani i l’art públic

Considerat com a representant de l’art públic, concepte que va ajudar a forjar amb els seus escrits, a Siah Armajani, nascut a Teheran el 1939, li interessava que la seva obra fos, per damunt de tot, útil a la comunitat.

L’anomenat art públic, sorgit a principis de la dècada de 1970, cercava crear obres amb una funció pública. En aquest sentit, volia superar les utopies dels moviments avantguardistes d’entreguerres, sobre la unió del disseny i l’art.

CTA - CAT - Text - Avantguardes

Però abans d’arribar a l’art públic, un Siah Armajani adolescent ja va crear, en la dècada de 1950, les seves primeres obres d’art independents. Es tracta d’uns collages, de mida pòster, en protesta per un cop d’estat contra el primer ministre iranià elegit democràticament, Mohammed Mossadeq.

La família d’Armajani, preocupada per la seva seguretat, el va enviar als Estats Units el 1960, on va estudiar matemàtiques, sociologia i filosofia, a més a més d’història de l’art occidental modern, on va conèixer i va adoptar la figura de l’artista com a ciutadà treballador.

Siah Armajani: el caràcter de la seva obra

Els projectes de Siah Armajani són multidisciplinaris. Les seves propostes barregen recursos i aspectes d’ àmbits diversos, des de l’urbanisme fins a l’arquitectura, passant per la fusteria i l’enginyeria.

Armajani sempre va defensar que la ciència, l’art i la filosofia es complementaven. Per a això va experimentar, a finals de la dècada de 1960, amb diversos projectes generats per ordinador. El 1969, per exemple, va escriure un programa, fet amb Fortran, per traçar les dimensions d’una torre que projectaria ombra sobre tot l’estat de Dakota del Nord, que, si s’hagués construït, hauria tingut gairebé 29 quilòmetres d’altura.

siah armajani
Bridge Over Tree, Siah Armajani, 1970. Imatge: NYTimes

El 1970 Siah Armajani va crear Bridge Over Tree, un pont per a vianants cobert amb costats entramats, sostre de teules i un petit arc, elevat al centre. No connectava res ni portava enlloc, però l’arc del pont sí que tenia una funció: cobrir un petit arbre de fulla perenne.

El significat d’aquesta escultura planteja un idil·li rural poc pràctic, i és una reprimenda a una ciutat i, de fet, a tota la nació, els costums de la qual han acabat amb la natura en nom del desenvolupament.

L’art públic de Siah Armajani

L’art de Siah Armajani va evolucionar cap a propostes que buscaven ser útils a la gent normal durant la seva vida quotidiana, en les quals destacava la funció social. Segons ell mateix explicava: «La meva intenció és construir llocs de reunió públics oberts, disponibles, útils, comuns. Llocs de reunió que són de bon veïnatge».

Armajani, doncs, volia que les seves obres s’inserissin en la vida comunitària i responguessin a necessitats concretes, de manera que va començar a crear elements d’unió i comunicació, com ponts, escales i passarel·les, i llocs públics de reunió, com sales de lectura, bancs i taules.

siah armajani
Pont Irene Hixon Whitney Bridge (Minneapolis), Siah Armajani, 1988. Imatge: NYTimes

Alguns dels ponts d’Armajani són totalment funcionals, com el pont Irene Hixon Whitney, sobre una carretera de Minneapolis, mentre que d’altres són purament escultòrics i simbòlics.

Això sí, molts dels seus ponts prenen com a referència el pont cobert tradicional nord-americà, estructura rural que cercava oferir pas i protecció.

Siah Armajani també va construir jardins i sales de lectura dedicades a figures polítiques que admirava, com els anarquistes Emma Goldman, Nicola Sacco i Bartolomeo Vanzetti, a més a més de cenotafis en honor a Walt Whitman, Frank O’Hara i Nima Yooshij.

La crítica política de Siah Armajani

siah armajani
Fallujah, Siah Armajani, 2004-2005. Imatge: MPRNews

A finals de la seva carrera, les obres de Siah Armajani feien més referència a l’actualitat i eren cada vegada més crítiques. Com és el cas de Fallujah, obra amb la qual va protestar contra la guerra de l’Iraq, dels anys 2004-2005, L’escultura mesura gairebé 4 metres d’altura i conté referències al Guernica de Picasso.

siah armajani
Seven Rooms of Hospitality, Siah Armajani, 2017. Imatge: NYTimes

L’any 2017 Armajani va crear una sèrie d’instal·lacions escultòriques, anomenada Seven Rooms of Hospitality, com a crítica al tracte hostil que reben els refugiats als Estats Units, treballadors migrants i detinguts, en contrast amb l’obertura que ell va viure com a jove artista immigrant.

Algunes obres de l’art públic de Siah Armajani es troben a la vista de tothom, com l’esmentat pont Irene Hixon Whitney, a Minneapolis, una instal·lació al passeig marítim del World Financial Center, a Manhattan, la Floating Poetry Room, a Amsterdam, o el pont i la torre d’Staten Island, a Nova York.

Armajani va morir el 27 d’agost de 2020, a l’edat de 81 anys.

Esperem que aquest post sobre l’obra de Siah Armajani t’hagi resultat interessant i t’hagi despertat les ganes de conèixer la resta de la seva interessant obra.

CTA - CAT - Post - Avantguardes

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?