Apunts d'art

«Rigatino», «tratteggio», «puntinato»… 6 tècniques de reconstrucció cromàtica

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

Una de les fases del procés de restauració d’obres d’art és la reconstrucció cromàtica, per a la qual hi ha diverses tècniques, com el rigatino, el tratteggio o el puntinato, entre d’altres. En aquest post t’expliquem com l’apassionant món de la restauració d’obres d’art aplica aquestes i altres tècniques.

La reconstrucció cromàtica d’obres d’art

La tècnica escollida a l’hora d’encarar la restauració d’una obra d’art és clau, i s’ha de regir per l’efecte pictòric que es busca i pels condicionants de l’obra, com la mida i la ubicació de les deficiències, la distància mitjana a la qual l’obra serà observada i la seva funció.

ENC - CAT - Text - Pintores

Es tracta d’aconseguir que l’obra restaurada compleixi els criteris de la teoria de Cesare Brandi. És a dir, respecte cap a l’obra original, reconeixement, estabilitat i compatibilitat dels materials usats i reversibilitat.

La fase de la reintegració cromàtica és una de les més espectaculars del procés de conservació-restauració, perquè, a més a més de ser la més complexa, és la més subjectiva.

Tècniques de reconstrucció cromàtica

1. Rigatino

Es tracta d’intercalar colors amb traços o línies verticals molt netes i ordenades, de manera que es creï un teixit pictòric espès. Les pinzellades no han de ser discontínues i no han de formar gotes, han de començar i acabar en forma aguda.

Amb aquesta tècnica de reconstrucció cromàtica, feta servir en deficiències no molt grans, es busca crear una il·lusió òptica gràcies a la divisió de colors i la seva posterior barreja visual des de la distància òptima d’observació.

Quan es fa servir la tècnica del rigatino, el color s’aplica amb aquarel·la sobre un fons blanc, de manera que s’aprofita la transparència d’aquesta tècnica pictòrica.

Hi ha dues variants del rigatino:

  • Fals rigatino. S’anomena així perquè no juga amb la transparència de l’aquarel·la, sinó que fa servir l’opacitat de la pintura al tremp per aconseguir el contrast entre les ratlles i el fons.
  • Reglatino. Es tracta d’elaborar les línies, sovint amb regles per aconseguir major simetria i sobre un fons neutre. Es fa servir en pintures murals, quan són deficiències no gaire grans, encara que també pot usar-se en superfícies grans, si estan a força distància de l’espectador, com ara  pintures murals ubicades en cúpules.

2. Tratteggio

El tratteggio i el rigatino poden considerar-se la mateixa tècnica de reintegració, malgrat que alguns autors en destaquen algunes diferències.

  El tratteggio també consisteix en sobreposar traços de color encara que, a diferència del rigatino, en aquest cas són una mica més espontanis, menys rígids i lleugerament oblics.

Els traços han de ser poc intensos, ja que es busca la intensitat des de la juxtaposició i no pel color, i de colors primaris, a més a més dels colors propis de l’obra.

Tant en el tratteggio com en el rigatino, la diferència amb l’original és apreciable de prop, perquè es veu l’entramat de traços.

Els tipus de tratteggio són:

  • De línies creuades. Es fa servir en grans deficiències o quan no hi ha referències formals.
  • Direccional. Segueix la direcció de les pinzellades, de la forma o del volum.
  • Modulat o matisat. El color dels traços pot variar al llarg del recorregut, la qual cosa permet un grau més important de reintegració.
rigatino
Detall de la reintegració per tratteggio d’una deficiència de Mare de Déu de la LletRamon de Mur, 1415-1425. Imatge: Museu Nacional d’Art de Catalunya

3. Puntinato

També anomenada puntejat o puntillisme, aquesta tècnica consisteix en sobreposar petits punts de colors. Es basa en el principi de contrast simultani de Delacroix i en les idees dels impressionistes i neoimpressionistes, on els colors s’obtenen per juxtaposició.

És una tècnica més flexible que el tratteggio, de manera que es fa servir en zones que no admeten el ratllat o que han perdut parcialment el color, i sobretot en pintura de cavallet o de taula, malgrat que també en escultura o pintura mural, amb pèrdues molt puntuals.

N’hi ha de dos tipus:

  • Fals puntinato. Igual que el fals rigatino, fa servir l’opacitat de la pintura al tremp i aprofita el contrast entre el punt i el fons.
  • Estergit. Amb brotxes o pinzells tallats específicament, s’aplica el pigment polvoritzat. S’aplica en petites deficiències que siguin poc rellevants, com vores o fons neutres. També es fa servir l’opacitat de la pintura al tremp.

4. Imitació de textura

Aquesta tècnica, relacionada amb la reintegració invisible, i també coneguda com «el retoc il·lusionista», consisteix en realitzar aplicacions de color, barrejant punts, ratlles o un altre tipus de grafisme, per imitar la textura o la pinzellada.

5. Veladura

Es fa servir quan ha desaparegut la capa de color, però es manté la base, mostrant la textura. El color s’aplica en veladures i s’assegura la transparència del to de base que mostra l’estrat i la seva informació.

6. Tintes planes

Es tracta d’aplicar una tinta plana del mateix color que el de la deficiència, però sense juxtaposició de ratlles o punts, sinó amb un tinta de color que ho cobreixi, habitualment de pintura al tremp. Els recursos per aconseguir la diferenciació amb l’original són:

  • Traçar el contorn de la deficiència. Pot fer-se amb una línia contínua, discontínua o de punts. Habitual en peces arqueològiques, on la importància rau en les formes més que no pas en el cromatisme.
  • Fer servir un to més baix o més alt. La zona reconstruïda no ha de destacar sobre l’original, ni distorsionar la unitat cromàtica ni la lectura de l’obra. Adequat per reintegrar grans murals de poc valor artístic, però altament decoratius.
  • Estuc. Es realitza la reintegració cromàtica sobre un estuc o una altra preparació, a un nivell més baix que l’original. També per a murals sense valor artístic.
  • Diferents textures superficials. Pot aplicar-se el mateix color i imitar la textura original.

Esperem que aquest post sobre diverses tècniques de reintegració cromàtica, com el rigatino i el tratteggio, et porti a interessar-te encara més pel fascinant món de la restauració d’obres d’art.

ENC - CAT - Post - Pintores

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?