Índex de Continguts
Barroc
El barroc és un estil artístic que es va desenvolupar a Europa i a Iberoamèrica durant els segles XVII i XVIII. Es caracteritza per la seva oposició al classicisme i per un gust per la complexitat i el dinamisme de les formes, l’efectisme i la riquesa en l’ornamentació.
Velázquez
Diego Rodríguez de Silva y Velázquez (Sevilla, 1599 – Madrid, 1660) va ser un pintor sevillà que va crear una important producció caracteritzada per un gran desig d’objectivitat, un bon ús del clarobscur, un modelat de les formes rotund i l’ús d’una gamma cromàtica limitada, basada principalment en els ocres.
El retrat barroc: Las meninas de Velázquez
El retrat barroc de Las meninas de Velázquez data del 1656 i es troba al Museu del Prado de Madrid.
Al quadre hi veiem representat el taller del pintor a l’Alcàsser de Madrid. En aquest espai s’hi troben la infanta Margarida d’Àustria i les seves dames de companyia, o menines, Maria Agustina Sarmiento, a la dreta de la infanta, i Isabel de Velasco, a l’esquerra. Darrere hi ha la guardadames Marcela de Ulloa i un altre servidor. Al seu costat, els nans Maribárbola i Nicolás de Porto Santo. Al fons, José Nieto Velázquez, aposentador de palau.
La magistral perspectiva aèria
La perspectiva aèria s’ocupa de la representació de l’aire o de l’atmosfera que envolta els objectes i les escenes que, segons les hores del dia, la intensitat de la llum, la claredat de l’atmosfera, etc., els donen l’ambientació.
A les obres de Velázquez Las meninas i La faula d’Aracne (Les filadores), a més a més de la perspectiva lineal, allò que realment aconsegueix crear la sensació d’espai, de distància i separació entre els personatges (i que fa la impressió que estan aïllats i que es pot circular entre ells) és la magnífica perspectiva aèria que utilitza l’artista.
A l’esquerra del quadre apareix Velázquez pintant els reis Felip IV i Mariana d’Àustria, que es veuen reflectits al mirall del fons —recurs inspirat en l’obra El matrimoni Arnolfini, de J. van Eyck—, de manera que l’espectador, que queda situat al mateix lloc on haurien d’estar els reis, s’introdueix en la ficció del quadre i es converteix en el centre de les mirades dels personatges de l’obra. D’aquesta manera s’aconsegueix un efecte de perspectiva atmosfèrica, obtinguda no només linealment, sinó també mitjançant les ombres, la llum i els fons pla típic de les pintures de Velázquez.
Reinterpretació de Picasso
Pablo Picasso (1881, Màlaga – 1973, Mougins) va fer una sèrie de 58 pintures a l’oli sobre tela entre el 17 d’agost i el 30 de desembre del 1957 reinterpretant, a l’estil cubista, el retrat barroc de Las meninas de Velázquez.
Pablo Picasso. Las meninas. Cannes, 3 d’octubre de 1957.
La sèrie es compon de 45 interpretacions de l’obra (figures aïllades, caps, grups de personatges i interpretacions del conjunt), les nou pintures d’un colomer i les vistes que tenia l’estudi La Californie de Canes, on va pintar tota la sèrie, tres paisatges i un Retrat de Jacqueline .
Aquí pots descobrir més detalls sobre aquesta reinterpretació del retrat barroc.
Cap comentari
Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.
Deixa un comentari