Apunts d'art

Renaixement i mitologia: «El rapte d’Europa», de Ticià

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

El rapte d’Europa (1559-1562) és una de les obres més importants de Ticià (1490-1576). Aquest quadre es va pintar entre 1559 i 1562, a Venècia, i va ser un encàrrec per al rei Felip II de Castella (1527-1598), tot i que Rubens (1577-1640) també va fer-ne una còpia entre 1628 i 1629 que es pot trobar al Museo del Prado. Està inspirada en el famós poema Les metamorfosis, d’Ovidi (43 aC-17 dC), on es recullen moltes històries de la mitologia grega, però l’artista va establir, amb el seu pinzell, algunes diferències amb el mite.

En aquest article t’expliquem la història i els detalls que s’amaguen darrere d’aquest quadre famós.

Poesies: Ticià i Felip II de Castella

Tiziano Vecellio di Gregorio va ser un dels pintors italians més grans de la seva època. El 1516 va ser nomenat pintor oficial de Venècia i es va especialitzar en retrats i obres de temàtica religiosa i mitològica. Va retratar a Carles V i el seu fill Felip II de Castella, i va establir d’aquesta manera un vincle proper amb el llinatge dels Habsburg.

Entre 1553 i 1562, Felip II va encarregar a Ticià una sèrie de sis pintures mitològiques, les anomenades Poesies. Aquestes obres es caracteritzen per tenir unes grans dimensions, per representar episodis eròtics de la mitologia grega, i pel seu estil renaixentista. Es tracta d’una interpretació lliure de l’obra d’Ovidi, sense moralitats i amb un toc d’imaginació. Entre elles destaquen Dànae, Venus i Adonis i El rapte d’Europa.

el rapte d'europa ticià
Venus de Urbino, Ticià, 1538. Imatge: Apunts d’art.

El mite del rapte d’Europa

El mite que recull Les metamorfosis d’Ovidi, en el llibre II, narra com Zeus es transforma en un inusual toro blanc per seduir Europa, filla dels reis fenicis Agenor i Telefaassa de Tir i Sidó. Europa s’apropa a la riba, on es troba el toro al costat del seu ramat, i al veure’l dòcil decideix jugar amb ell. Quan puja al seu damunt, el déu grec la rapta i s’afanya a nedar cap a Creta.

Zeus l’arrossega a l’illa i aconsegueix el que s’havia proposat. D’aquest rapte en van néixer Sarpedó, Radamant i Minos, el rei de Creta, que va fundar la civilització minoica. La constel·lació del Taure, definida pels grecs, també fa referència a aquest mite.

el rapte d'europa ticià
El rapte d’Europa, Rembrandt, 1632. Imatge: Getty Museum.

El rapte d’Europa, de Ticià

Aquest quadre, que escenifica el moment del rapte, destaca per la increïble sensualitat de les formes, el contrast de les textures i el joc aconseguit amb colors lluminosos. Un fet remarcable és l’ondulació de les robes reproduint moviment, que l’artista aconsegueix captar, com en una fotografia instantània. Com en les altres pintures de la sèrie Poesies, Europa representa una figura de dona completament erotitzada, amb detalls suggeridors (com les seves peces de roba), i la bellesa pròpia del cànon renaixentista, com a Venus i Adonis.

A diferència del mite, en aquest quadre Europa actua contra la seva voluntat, ni està aterrida, tot el contrari. Ella mira cap a un cupido, que ja ha disparat les fletxes de l’amor, i sosté un mocador de seda rosa com a senyal de victòria, mentre mostra un pit nu i s’agafa a una dels banyes del toro. Un altre element que no apareix en el mite és el petit monstre marí que apareix en el quadre, que podria simbolitzar el perill que amenaça a Europa.

el rapte d'europa ticià
El rapte d’Europa, Ticià, 1559-1562. Imatge: Isabella Stewart Gardner Museum.

Esperem que aquest article t’hagi agradat i que t’ajudi a descobrir més obres del gran pintor de Venècia.

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?