Apunts d'art

Les pintures avantguardistes de Leonora Carrington

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

En aquest article parlarem sobre la biografia de Leonora Carrington i sobre algunes de les pintures avantguardistes.

Leonora Carrington (Lancashire, Anglaterra, 1917 – Ciutat de Mèxic, 2011) va ser una de les artistes més destacades del moviment surrealista. Al llarg de la seva vida va treballar la pintura, l’escultura, el gravat, la joieria i l’art tèxtil, a més de la literatura (novel·la, conte i escriptura teatral).

Es va relacionar amb els artistes surrealistes més prominents de la seva època, entre els quals Max Ernst, Remedios Varo, André Breton i Luis Buñuel.

Leonora Carrington 

Leonora Carrington va néixer a Lancashire, Anglaterra, l’any 1917. La seva àvia, la seva mare i la seva cuidadora, d’ascendència irlandesa, van tenir una gran influència sobre l’artista, que va créixer envoltada de mites celtes.

Leonora Carrington durant la seva joventut. Imatge: Museo Leonora Carrington

El pare de Carrington, un exitós home de negocis, es va oposar al seu interès pel món de l’art. Tot i això, ella va viure a París a la dècada dels anys trenta del segle XX, on es va integrar al grup surrealista d’André Breton i es va relacionar amb artistes com Salvador Dalí, Joan Miró, Man Ray, Pablo Picasso, Lee Miller, Luis Buñuel i Max Ernst, amb qui va mantenir una relació sentimental.

Quan va esclatar la Segona Guerra Mundial, Carrington va fugir a Espanya, on va ser internada en una institució mental, experiència que va relatar al llibre The house of fear: Notes from down below (1972).

Posteriorment, l’artista es va traslladar a Lisboa i a Nova York, on la seva obra va tenir una gran acollida. Finalment es va establir a Mèxic, on va viure la resta de la seva vida. Allà es va relacionar amb artistes com Remedios Varo, Frida Kahlo, Diego Rivera i escriptors com Octavio Paz i Carlos Fuentes.

Las pintures avantguardistes de Leonora Carrington

Carrington creava obres que mesclaven l’autobiografia i la ficció, la quotidianitat i la màgia. Les seves obres són plenes d’éssers fantàstics, sovint animals de la mitologia celta, i obeeixen plenament els postulats surrealistes. Un bon exemple és l’obra Autoretrat.

‘Autoretrat’

Autoretrat, Leonora Carrington, 1937-38. Imatge: Met Museum

En aquesta obra, Leonora Carrington s’autoretrata vestida amb uns pantalons blancs de muntar, unes botes victorianes i una jaqueta verda. A més, llueix la seva cabellera i està acompanyada d’una hiena. L’artista és en una habitació asseguda sobre una butaca blava. A la sala hi ha dos cavalls, un dels quals sembla estar pintat a la paret, mentre que l’altre cavalca pel paisatge de la finestra. Aquesta situació estranya sembla sortida directament dels contes que Carrington escrivia en aquella època.

‘Retrat de Max Ernst’

Retrat de Max Ernst, Leonora Carrington, 1939. Imatge: National Galleries Scotland

Leonora Carrington i Max Ernst es van conèixer a Londres l’any 1937, quan ella tenia 20 anys, i ell, 46. Es van traslladar a París i, posteriorment, el 1938, Carrington i Ernst es van mudar al poble de Sant Martin d’Ardecha, a prop d’Avinyó. En aquest quadre, que pertany a aquest període, s’hi pot veure Ernst sostenint una llanterna que conté un petit cavall, una figura que es repeteix en l’obra de l’artista.

La figura del cavall és habitual a les primeres pintures i contes de Carrington. Actua com el seu alter ego i, en aquest cas, el significat és ambigu: el cavall podria guiar Ernst a continuar endavant o bé podria ser-ne el presoner. La pintura capta la relació ambivalent que la parella mantenia en aquell moment, que acabaria amb l’esclat de la Segona Guerra Mundial, quan Ernst va ser detingut per la Gestapo, tot i que finalment va aconseguir escapar-se als Estats Units.

‘El món màgic dels maies’

El món màgic dels maies, Leonora Carrington, 1963. Imatge: https://icsh.es/2019/11/03/resena-de-leonora-carrington-el-mundo-magico-de-los-mayas/

A excepció d’alguns anys als Estats Units, Leonora Carrington va passar la resta de la seva vida a Mèxic. Va ser en aquest país on va desenvolupar plenament les seves qualitats artístiques i on va formar una família amb el fotògraf hongarès Emir Weisz, amb qui va tenir dos fills.

L’any 1963 Leonora Carrington va crear, com a part del projecte museogràfic del Museu Nacional d’Antropologia de Mèxic, el mural El món màgic dels maies, en el qual interpreta la cosmovisió dels pobles tzotsils i tzeltals de les muntanyes de l’estat mexicà de Chiapas.

A la dècada dels setanta, Carrington es va adherir al moviment feminista mexicà i va crear el pòster Dona consciència.

Dona consciència, Leonora Carrington, 1972. Imatge: Museo de Mujeres Artistas Mexicanas

Els seus últims anys de vida els va dedicar, principalment, a l’escultura. L’artista va morir l’any 2011 a l’edat de 94 anys.

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?