Apunts d'art

Judit i Holofernes: Caravaggio i Gentileschi

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

La història de Judit i Holofernes ha estat un tema molt recurrent en el món de l’art.

CTA - CAT - Text - Avantguardes

En pintura ha estat sempre un motiu d’inspiració, especialment durant el Renaixement i el Barroc. En les línies següents parlarem sobre les interpretacions que Michelangelo Merisi da Caravaggio i Artemisia Gentileschi van fer sobre aquesta temàtica. Les obres il·lustren el moment de més crueltat i dramatisme de la història de Judit i Holofernes, quan ella, amb ajuda d’una criada, amb fermesa i determinació clava al coll del general assiri Holofernes la fulla de la seva pròpia espasa.

Caravaggio (Milà, 1571 – Porto Ercole, 1610)

Tal com passa en la seva obra, la vida de Caravaggio va estar marcada per la lluita entre la llum i la foscor. Es va convertir en cavaller de l’orde de Malta, de la qual va ser expulsat. Els excessos i la delinqüència van marcar la seva vida: va ser culpat d’assassinat i condemnat a mort, encara que uns anys més tard se li va concedir un indult. Després d’això, però, va perdre el vaixell que havia de portar-lo a Roma i va morir a Nàpols a causa d’una infecció.

Judit decapitant Holofernes

Aquesta obra, que es troba al Palau Barberini, marca el principi de l’etapa en què l’artista se centra en el treball dels contrastos entre llums i ombres.

Judit decapitant Holofernes, Caravaggio (ca. 1599)

Artemisia Gentileschi (Roma, 1593 – Nàpols, ca. 1654)

al com llegim a l’assaig de Patricia Mayayo Històries de dones, històries d’art, Artemisia Gentileschi es va formar al taller del seu pare, seguidor de Caravaggio, i va contribuir a difondre el naturalisme caravaggesc a Florència, Gènova i Nàpols. Tenia predilecció per les composicions a gran escala, basades sovint en temes bíblics i mitològics protagonitzats per heroïnes o dones fortes com Judit, Susanna, Lucrècia, Betsabé, Caterina d’Alexandria o Esther.

La clau de la complicitat de la pintora amb els seus personatges rau, en part, en la seva pròpia biografia. L’any 1611 l’artista va ser violada per Agostino Tassi, pintor que el seu pare havia contractat perquè li impartís classes.

Judit decapitant Holofernes 

Gentileschi va fer dues versions d’aquest tema. La més coneguda és l’oli sobre fusta del 1613, actualment a la Galeria dels Uffizi, a Florència.

La pintura representa la mort d’Holofernes d’una manera realista. A diferència de l’obra de Caravaggio, en la qual les protagonistes es mostren parcialment allunyades d’Holofernes, Gentileschi reforça la violència de l’acció amb elements com la poca distància entre els protagonistes, l’expressió dels seus rostres, el llençol ensangonat i la mirada agonitzant de l’assiri. Les diferències entre els vestits i les actituds de les dones mostren que pertanyen a classes socials diferents. Així, mentre que Judit sembla preocupada per embrutar-se amb la sang, la criada té una expressió tranquil·la.

artemisia gentileschi judit i holofernes
Judit i Holofernes, Artemisia Gentileschi (1613)

El tractament que Gentileschi fa d’aquest motiu bíblic és molt diferent del que en fa Caravaggio. Això es pot deure, en part, al fet que la pintora va ser víctima de violència sexual. La denúncia de l’agressió sexual contra les dones també apareix en altres obres de l’artista, com Susanna i els vells (1610). Aquesta temàtica també la va pintar Tintoretto entre el 1560 i el 1565.

Susanna i els vells, Artemisia Gentileschi (1610)

Si vols saber més coses sobre aquesta artista italiana clica aquí.

CTA - CAT - Post - Avantguardes

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?