Apunts d'art

Joaquim Chancho, un mestre de l’abstracció

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

L’obra del pintor Joaquim Chancho, en la qual el gest lineal dialoga amb l’escriptura de signes i cal·ligrafies, va suposar tota una renovació del llenguatge pictòric, a partir dels elements més essencials, com el signe, la línia i el color. En aquest post t’expliquem més coses sobre Joaquim Chancho, un gran artista conceptual.

Joaquim Chancho: obra abstracta

Joaquim Chancho, nascut a Riudoms l’any 1943, ha estat un autèntic referent per a molts artistes, tant per la seva tasca com a professor com per la seva obra.

CTA - CAT - Text - Avantguardes

Des de 1973, i fins a la seva jubilació el 2013, Chancho va ser professor i catedràtic de pintura a l’Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi, que el 1978 va passar a ser la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, on va formar un gran nombre d’artistes i va deixar ensenyaments que encara són vigents.

Les seves obres es caracteritzen per un procés de creació subtil, que es tradueix en un treball que sedueix per la seva senzillesa. El gran format de les seves composicions, precises i ordenades, de traçat controlat però mai simètric ni matemàtic, aporten harmonia i equilibri.

Els pictogrames de les seves obres són com grans xarxes, on qui les observa percep un ordre inquietant, que necessita de la seva mirada per trobar l’ordre de les coses. L’acció i el ritme sorgeixen d’una cosa tan elemental com són les línies verticals i horitzontals, que busquen el camí paral·lel que la pintura traça sobre la tela.

joaquim chancho
Guaix sobre paper, Joaquim Chancho, 2005. Imatge: Catorze.cat 

L’evolució de l’obra de Joaquim Chancho

En els seus inicis, l’obra de Joaquim Chancho mostra paisatges arquitectònics i temes arboris, a més a més de pintures matèriques amb influències de l’informalisme.

L’artista defensava el caràcter bidimensional de la superfície pictòrica, i en les seves creacions trobem, sobretot, elements constructius amb pinzellades denses.

El 1970, la seva estada a París, gràcies a una beca de la Fundació d’Art Castellblanch, el va portar a crear les seves primeres representacions pictòriques basades en la geometria.

Una altra beca, aquest cop de la Fundació Joan March el 1973, el va portar a Madrid, on va iniciar les seves sèries de transformacions lineals de seqüències successives. Aleshores fou quan van aparèixer, en la seva obra, els elements sígnics i cal·ligràfics.

L’any 1976, coincidint amb la seva participació a «Pintura 1», a la Fundació Joan Miró de Barcelona, l’obra de Chancho comença a ocupar lones i papers de gran format. Les seves creacions sobrepassen l’espai físic del suport i ocupen el sòl.

Durant bona part de la dècada de 1980 Joaquim Chancho va patir una llarga crisi que el va portar a deixar la pintura. Es va tancar a l’estudi, va abandonar els suports tradicionals i es va dedicar a treballar en llibres i llibretes, iniciant la sèrie «Treballs de taula». Els vincles sígnics ocupaven l’espai, sense cap ordre aparent i Chancho volia començar de nou.

No va ser fins a finals d’aquesta dècada quan Chancho va tornar a la pintura, tot i que mai més deixaria el treball sobre paper. L’eix sobre el qual giren els treballs d’aquesta època és l’ordre qüestionat, que busca els seus aspectes mudables i inestables.

L’assecat ràpid condiciona la necessària celeritat en la presa de decisions durant el procés de creació, en el qual els cercles, els ovals i les corbes expansives omplen la superfície pictòrica.

Ja a la dècada de 1990, Joaquim Chancho va treballar amb sedimentacions pictòriques verticals i horitzontals, que van ser un laboratori per mesurar el suport, en relació a les pulsacions de la mà.

En aquesta època Chancho treballava amb multitud de capes, formades per gammes cromàtiques juxtaposades, que distribuïa per la superfície com a testimoni de la cardinalitat espacial i de l’ordre interior d’una quadrícula sense jerarquia. Aquest tipus de creacions li van valer convertir-se en un dels pintors abstractes més radicals de l’estat.

A partir de l’any 2000, en l’obra de Chancho hi destaca la visió polièdrica de l’espai, que s’uneix a la multiplicació de la direccionalitat de les trames. L’obra d’aquests anys, amb olis o en sèries de dibuixos, revifa la importància moral de l’ordre pertorbat, la qual cosa mostra influències de Giotto, Caravaggio, i Barnett Newman.

Joaquim Chancho ha rebut nombrosos i prestigiosos premis de pintura i dibuix, entre els quals cal destacar el primer premi de pintura de la Biennal d’Art de Tarragona de l’any 1987.

Esperem que aquest article sobre l’obra d’aquest gran artista de l’abstracció que és Joaquim Chancho t’hagi resultat interessant i motivador. T’animem a fer una visita virtual a la Fundació Vila Casas on hi trobaràs exposades algunes de les seves obres.

CTA - CAT - Post - Avantguardes

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?