Apunts d'art

Eulàlia Valldosera, l’artista conceptual dels objectes quotidians

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

Eulàlia Valldosera és una de les artistes catalanes conceptuals amb més projecció internacional. Encara que va començar la seva carrera en el món de la pintura, aviat va  decidir incorporar la fotografia i el vídeo als seus treballs. A continuació, t’expliquem quins són els temes més recurrents de la seva obra i et mostrem alguns exemples representatius.

Les instal·lacions d’Eulàlia Valldosera

Eulàlia Valldosera té la capacitat de crear ambients domèstics amb objectes i referències que pot reconèixer qualsevol persona, però fragmentats mitjançant projeccions fotogràfiques que mostren la relació amb l’ésser humà. 

ENC - CAT -TEXT- Quiz art contemporani

En algunes ocasions, fa servir el seu propi cos com a model i com a mesura de l’espai. Un dels seus objectius és fer que l’espectador reflexioni sobre temes com la identitat de la dona com a individu i com a ésser intel·lectual.

Envasos de detergents i cosmètics, caixes de medicaments, gots de plàstic, tocadiscs vells i draps són alguns dels elements amb els quals Eulàlia Valldosera composa el seu imaginari: són ombres d’allò que som com a éssers humans. Les seves obres necessiten l’observació de l’espectador per adquirir un sentit complet.

Encara que no va ser reconeguda a casa nostra fins a principis la primera dècada d’aquest segle, Eulàlia Valldosera compta amb un gran reconeixement internacional. Durant la dècada de 1990, va representar a Espanya en diverses biennals. El 2001, la Fundació Antoni Tàpies i el Centre d’Art Contemporani Witte de With li van dedicar una retrospectiva i, el 2002, va ser guardonada amb el Premi Nacional d’Arts Plàstiques de la Generalitat de Catalunya.

El melic del món, 1991-2001

L’any 1991, Eulàlia Valldosera va intentar deixar de fumar. Després de 28 dies, va assumir el seu fracàs i, a partir d’aquell moment, va anar recollint totes les burilles dels cigarrets que consumia. Aquest material és l’origen d’El melic de món, una instal·lació que es perllonga durant deu anys i marca el seu nou rumb com a artista, fent servir el seu propi cos com a model.

El melic del món, Eulàlia Valldosera, 1991-2001
El melic del món, Eulàlia Valldosera, 1991-2001. Imatge: web oficial d’Eulàlia Valldosera

Eulàlia defensa que tan important és el procés de desenvolupament d’una obra com veure-la acabada. Per això, comença a donar forma a parts del seu cos amb les burilles i, per mostrar el procés artístic, les esborra amb una escombra, fent-la servir com un pinzell, davant del públic, la qual cosa dona lloc a una nova situació en la instal·lació. Fumar és per a ella una recerca d’afecte i calor que la connecta amb el seu instint de nutrició i supervivència. Mitjançant aquesta obra, l’artista accepta mancances afectives i el fet d’escombrar, que per ell mateix és un acte quotidià relegat a la dona o al subaltern, s’empodera i es converteix en un ritual sanador.

Identitat, 2014

L’any 2009, el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid organitza l’exposició Eulalia Valldosera. Dependencias, una retrospectiva de l’artista. A partir d’aleshores, Valldosera, com a artista conceptual, centra el seu interès en els objectes de consum i en la manera com interaccionen amb el consumidor de supermercat. La sèrie Identitat és un bon exemple d’aquesta interacció: es composa de diverses caixes de detergent Ariel sobre les quals l’artista estampa una superfície cromàtica treballada en degradat en impressió giclée. A l’esborrar i netejar la superfície de la caixa, Valldosera vol reflexionar sobre la idea d’identitat.

Identitat, Eulàlia Valldosera, 2014
Identitat, Eulàlia Valldosera, 2014. Imatge: L’art del gravat català. Enciclopèdia.cat

Segons l’artista catalana, el mercat dissenya una gran quantitat d’embolcalls per ensenyar-nos a diferenciar productes gairebé idèntics. Ella defineix aquesta estratègia comercial com una il·lusió que, en part, ens fa tractar després aquests productes i els seus contenidors bells amb menyspreu.

La seva intenció és mostrar que, si «netegem» la marca i el logotip, el contenidor recupera una antiga bellesa, la del vestigi. Aquest gest manual canvia la nostra relació amb el contingut. L’obra d’Eulàlia Valldosera és tan impactant com singular i ha marcat un abans i un després en l’escultura i art conceptual contemporanis. Si vols saber més sobre aquesta artista, t’animem que visitis algun dels museus i espais on pots trobar part de la seva obra. Alguns d’aquests museus són el Frac PACA (Fonds régionaux d’art contemporain, Provence-Alps-Côte d’Azur) de Marsella, la Fundació “la Caixa” de Barcelona, el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid, el Museo de Bellas Artes de Álava, el Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León, la Colección del Museo Artium a Vitòria i el MACBA de Barcelona.

ENC - CAT - POST - Quiz art contemporani

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?