Apunts d'art

Escultura amb ceràmica: Joan Miró i Josep Llorens i Artigas

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

L’escultor Josep Llorens i Artigas va tenir un paper decisiu en el desenvolupament de l’arquitectura amb ceràmica en l’art occidental. Va aconseguir crear formes perfectes, sempre a la recerca d’una renovació constant en colors i esmalts. És probable que aquest caràcter innovador d’Artigas fos el que el va fer connectar tant amb Joan Miró. En aquest article aprofundim en la relació entre aquests dos artistes i la importància que van tenir en el desenvolupament de l’escultura amb ceràmica.

CTA - CAT - Text - Avantguardes

La relació professional entre Artigas i Miró

Josep Llorens i Artigas (1892-1980) va estudiar a l’Escola Superior de Disseny i Art Llotja, el Cercle Artístic de Sant Lluc i l’Escola Superior dels Bells Oficis, i al llarg de tota la seva carrera va exposar per tot el món en ciutats com París, Brussel·les, Londres i Nova York.

En la vida de Josep Llorens i Artigas va haver-hi una persona clau: Joan Miró. Una de les primeres vegades que van coincidir va ser el 1918 a l’Agrupació Courbet, grup artístic creat per Llorens i Artigas juntament amb Josep Francesc Ràfols. En aquest grup hi acudien artistes catalans com el mateix Miró, Rafael Sala, Enric C. Ricard, Francesc Domingo, Rafael Benet, Marià Espinal, Josep Obiols, Josep de Togores, Lluís Llimona i Joaquim Torres-Garcia. L’objectiu era renovar el noucentisme català, i van triar Courbet per als seus actes polítics revolucionaris.

Però no va ser fins als anys 40 quan els dos artistes van començar a treballar de costat (posteriorment, el fill de Josep, Joan Gardy Artigas, també es va unir als processos creatius). De fet, Miró va començar a introduir-se en el món de l’escultura gràcies a Artigas.

Entre les dècades dels 40 i els 70, Artigas i el seu fill van fer nombrosos treballs d’escultura amb ceràmica al costat de Miró. La ciutat de París, la de Barcelona, la Universitat Harvard, la Fundació Maeght… són alguns dels enclavaments on van fer diversos murals ceràmics.

Mural de la seu de la Unesco (París)

El 1957 la Unesco va seleccionar onze artistes per decorar la seva seu permanent a París. Un va ser Joan Miró, que va haver de fer un mural en ceràmica. Per a aquesta comesa, va demanar ajuda al seu gran amic Artigas, ja que amb ell havia començat a fer petites obres ceràmiques als anys 40.

Aquesta va ser la primera gran feina que van fer en conjunt: un mural de 220 x 1.500 cm compost per 585 peces en dues parets perpendiculars fora dels edificis, anomenades La paret del Sol i La paret de la Lluna. L’obra és conseqüent amb la dialèctica de Miró: el Sol, símbol de la vida o de la llum; la Lluna, símbol de la nit o de la mort.

Mural ceràmic del Centre-Museu Artium de Vitòria

Aquest mural va ser un encàrrec a Miró gràcies a la seva relació amb el responsable de la Cinémathèque de París, encara que mai van arribar a col·locar-lo allà.

escultura amb ceràmica

Mural ceràmic del Centre-Museu Artium de Vitòria, Miró i Artigas Foto: Zarateman

Fet per Miró i Artigas el 1972, amb unes mesures de 435 x 391 cm i compost per 204 peces de 25 x 32 cm, va estar cinc anys a la Galeria Maeght, espai que representava Miró. Posteriorment, el va comprar la Diputació Foral d’Àlaba i, després de diversos passos per diferents llocs, avui presideix l’entrada del Museu Artium de la ciutat de Vitòria.

Mural de l’Aeroport de Barcelona

A finals dels anys 70, l’Ajuntament de Barcelona va proposar a Miró fer un mural ceràmic de benvinguda a tots els visitants de la ciutat des de l’aire. A Miró li va encantar la proposta i, a més d’aquesta obra, que se situaria a l’aeroport, se’n van encarregar tres més.

escultura amb ceràmica

Mural de l’aeroport de Barcelona, Miró i Artigas Foto: Grobuonis

El de l’aeroport, concretament, és el resultat de vuit mesos de treball: un mural ceràmic de 50 metres d’ample i 10 metres d’alt amb 4.865 plaques de gres esmaltat de colors vius, de 26 x 38 x 3 cm i 6 kg de pes cada placa. Una obra enorme i tan representativa que avui és un punt emblemàtic de l’aeroport de Barcelona.

Aquestes són només algunes mostres de les escultures amb ceràmica que van fer Miró i Artigas al llarg de les seves vides. Una unió d’artistes que ha deixat grans obres representatives arreu del món.

CTA - CAT - Post - Avantguardes

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?