Apunts d'art

El frontal d’Avià, un magnífic exemple de l’art del 1200

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

La pintura romànica catalana gaudeix d’un gran reconeixement, tant per la seva singularitat i qualitat com per la gran quantitat d’obres que s’han conservat fins als nostres dies. El seu estil va anar evolucionant, a causa de les influències de diferents corrents artístics europeus i els diferents artistes que el van practicar. Descobreix algunes característiques de l’art romànic del segle xiii, que té com a una de les seves representacions més extraordinàries el frontal de Santa Maria d’Avià.

Característiques de l’art del 1200

L’art del 1200 va ser una tendència en la pintura romànica, molt influenciada per l’art bizantí renovat del s. xii, durant l’últim període de la dinastia dels Comnè. Tendència caracteritzada per un nou humanisme i un retorn al naturalisme antic, i va tenir el seu màxim esplendor a Catalunya a finals del s. xii i a principis del s. xiii. La seva arribada es va produir a través de l’art àulic del monestir de Sixena, a Osca (en aquell temps, part de la corona catalanoaragonesa), ja que els seus artistes haurien treballat amb els miniaturistes anglesos de Canterbury i haurien estat influenciats pels artistes que van treballar a la catedral de Monreale, a Sicília.

ENC - CAT - Text - Quiz

A Catalunya, hi ha multitud d’obres de pintura mural i pintura sobre taula que pertanyen a l’estil del segle xiii: les pintures murals de Sant Martí de Puig-reig i les de Sant Esteve d’Andorra, el frontal de l’altar de Santa Maria de Lluçà i, en general, les obres de pintura sobre taula de les diòcesis d’Elna i Urgell. Va ser precisament al taller de la seu de la diòcesi d’Urgell on es va fer el frontal de Santa Maria d’Avià, una de les mostres més significatives d’aquest estil en la pintura romànica catalana que s’ha conservat fins l’actualitat en un excel·lent estat de conservació.

Frontal de Santa Maria d’Avià

frontal de santa maria d'avià
Frontal d’Avià, cap al 1200. Imatge: Museu Nacional d’Art de Catalunya

Aquesta pintura sobre taula inclou diversos trets distintius de l’art del 1200, que era la tendència artística a la cort de l’època, i que es realitzava tant en l’àmbit laic com en l’eclesiàstic.

El frontal d’Avià està dividit en diverses escenes: al centre hi ha la verge com a Sedes sapientiae (seu de la saviesa) i amb el nen a la falda, en una espècie de baldaquí sobre el qual hi ha dos àngels dels quals només se’n veu mig cos. Al voltant del baldaquí, s’observen quatre escenes crucials de la vida de Jesús: el moment de l’anunciació i la visitació, l’epifania amb els tres reis mags que van a adorar el nen, el naixement de Jesús al costat del bou, la mula i Josep i, finalment, la presentació de Jesús al temple. Aquesta darrera escena és especialment carismàtica, perquè es tracta d’una espècie d’eucaristia en la qual el nen Jesús es troba sobre l’altar i el sacerdot el torna als braços de Maria. Darrere d’ells, hi ha Josep amb l’ofrena de les tórtores i la sacerdotessa Anna, que està mig esborrada.

L’estil de l’art del 1200 és molt present, tant conceptualment com en les tècniques que es feien servir a l’hora de representar el quadre: un exemple n’és la decoració vegetal daurada dels fons, realitzada amb fil de plata. Un altre tret molt característic és la forma i el tractament dels rostres, dibuixats en una posició de tres quarts i amb expressions de gran dramatisme. Els cossos, per la seva banda, presenten un modelat escultural influenciat pel nou humanisme que arribava de Bizanci. La posició de Maria, asseguda en un munt de palla en l’escena de la nativitat, també és d’origen bizantí.

Un aspecte curiós d’aquest frontal és que estava ubicat en un petit edifici rural, la qual cosa, per la seva riquesa i qualitat, resulta una mica estrany. Això podria explicar-se perquè l’església de Santa Maria d’Avià estava vinculada al monestir de Sant Llorenç prop Bagà i que havia estat fundat i sufragat pels comtes de Cerdanya. Si vols gaudir en primera persona del frontal de Santa Maria d’Avià i de la pintura romànica catalana, t’animem a visitar l’àmplia i exquisida col·lecció de pintura romànica catalana del Museu Nacional d’Art de Catalunya.

ENC - CAT - Post - Quiz

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?