Apunts d'art

El ‘David’, l’escultura de Miquel Àngel, analitzada en aquest article

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

L’escultura del David de Miquel Àngel és una obra mestra espectacular. Pots contemplar-la a la Galeria de l’Acadèmia, a Florència, però si en vols conèixer tots els detalls, en aquesta publicació te’ls expliquem.

David, una escultura impactant

L’obra és considerada per molts historiadors de l’art una escultura renaixentista perfecta. L’artista va començar-la quan tenia només 26 anys, l’any 1501, i va acabar-la tres anys més tard, l’any 1504. Es tracta d’una escultura de marbre, de 14 peus d’alçada, que representa l’heroi bíblic David.

ENC - CAT - Text - Pintores

L’obra estava pensada per col·locar-se a la catedral de Florència, a una altura de 80 metres, i va ser encarregada per l’Opera del Duomo a Miquel Àngel, que era l’artista més ben pagat de l’època. De fet, van demanar-li que completés un projecte inacabat, que Agostino di Duccio i Antonio Rossellino havien refusat anys enrere pel gran nombre de taroli (imperfeccions) de la peça de marbre.

La peça va romandre abandonada als jardins de l’Opera fins que Miquel Àngel va rebre l’encàrrec. Certament, allò que ningú esperava era la interpretació revolucionària que l’artista va fer de l’heroi bíblic.

Com es va crear el David

L’artista va treballar més de dos anys en secret en un pati a l’aire lliure. Va crear un model en cera i el va submergir en aigua. Per treballar, feia disminuir el nivell de l’aigua i esculpia la part emergent de la figura.

Quan va presentar l’obra, els membres de la junta van considerar-la massa perfecta per col·locar-la a la part més alta de la catedral. Un comitè va decidir ubicar-la al cor de Florència, a la Piazza della Signoria. Es van necessitar quatre dies i 40 persones per traslladar-la fins al seu l’emplaçament.

david escultura
David, Miquel Àngel, 1501-1504. Imatge: Academia

Després, Miquel Àngel va treballar alguns detalls, com el daurat de l’eslinga i de la garlanda de la victòria. El temps que l’estàtua va estar a la intempèrie, però va provocar que se’n perdessin els detalls daurats. L’any 1873 l’obra es va traslladar a la Galeria de l’Acadèmia, la qual cosa en va facilitar la conservació.

Anàlisi del David, l’escultura de Miquel Àngel

L’heroi bíblic sempre es representava després de vèncer Goliat. Miquel Àngel, però, va decidir presentar-lo abans de la batalla.

L’obra mostra un David tens, concentrat i en posició de contraposat, és a dir, suportant el pes sobre una cama mentre l’altra se situa un xic més endavant. Els malucs i les espatlles descansen en angles oposats, fet que genera una lleugera corba en forma de essa a tot el tors.

A més, la fona que porta està situada a l’espatlla, gairebé invisible, fet que destaca que la seva victòria va ser producte de la intel·ligència i no de la força.

L’escultura mostra el gust de Miquel Àngel per treballar l’anatomia humana i el seu gran coneixement del cos masculí. Així, destaquen els ulls, les venes de les mans, la corba del tors en tensió i la flexió dels músculs de la cuixa, per exemple.

Les proporcions d’alguns detalls, com el cap i la mà dreta (molt grans) són atípiques en l’obra de Miquel Àngel. Una possible explicació és que l’estàtua havia d’ubicar-se a 80 metres d’altura, per la qual cosa l’artista va accentuar algunes parts per fer-les més visibles. Una altra interpretació és que l’artista va voler augmentar la mida del cap per destacar la concentració del personatge, i la de la mà dreta per simbolitzar la importància de les accions justes. 

Miquel Àngel, un artista excepcional

Miquel Àngel també va ser pintor, arquitecte i poeta, però l’escultura va ser una de les disciplines que més va cultivar. L’any 1489 va ingressar a l’Escola de San Marco, regentada pels Mèdici, on va rebre les ensenyances de Bertoldo di Giovanni, deixeble de Donatello. L’any 1492, després de la mort del seu protector Llorenç el Magnífic, va marxar a Bolonya, on va estudiar els relleus de Jacopo della Quercia, a la basílica de Sant Petroni.

El seu estil va anar evolucionant cap al classicisme, i va unir la bellesa clàssica amb l’espiritualitat cristiana. El papa Juli II va encarregar-li el projecte de fer el seu sepulcre. Aquest projecte va tenir nombroses modificacions degudes, segurament, a l’evolució de l’obra de Miquel Àngel i al fet que l’artista estava ocupat en la decoració de la Capella Sixtina (1508-1512), obra considerada la culminació el seu ideal universalista.

Ara que ja disposes de més informació sobre el David, l’escultura de Miquel Àngel, només et falta trobar el moment adequat per viatjar a Florència i admirar-la en persona. De ben segur que et deixarà amb la boca oberta! 

ENC - CAT - Post - Pintores

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?