Apunts d'art

Dones importants catalanes. Pintores famoses de les segones avantguardes

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

En aquest article parlarem sobre tres dones importants catalanes. Tres pintores famoses de les segones avantguardes a Catalunya.

ENC - CAT - Text - Pintores

Les segones avantguardes

Les conegudes com a segones avantguardes comencen després de la Segona Guerra Mundial. Europa es troba en plena crisi cultural i política i Nova York substitueix París com a capital de l’art. Les segones avantguardes es difonen ràpidament gràcies al desenvolupament tecnològic i, en concret, als mitjans de comunicació de masses. Gràcies a aquest fet, l’art es converteix en un element més accessible per a la població.

En el cas de l’estat espanyol, la gran interrupció en les investigacions dels moviments d’avantguarda es produeix l’any 1936 amb l’esclat de la Guerra Civil Espanyola. Durant la postguerra, els creadors demanaran no només reprendre, sinó multiplicar l’esforç truncat pel conflicte.

Dones pintores famoses de les segones avantguardes a Catalunya

Les dones van tenir un paper decisiu en el procés de renovació plàstica catalana que es va desenvolupar durant les dècades posteriors a la Guerra Civil. En aquest article parlarem sobre tres dones importants de les segones avantguardes catalanes: Núria Picas, Claude Collet i Silvia Gubern.

Núria Picas i el Retrat de Jordi Sarsanedas

Núria Picas (Barcelona, 1927) va participar des de molt jove en els cercles artístics de l’avantguarda de Barcelona durant els anys quaranta i cinquanta, especialment al Cercle Literari, el Cercle Maillol i l’Institut Francès.

Va retratar en nombroses ocasions al seu marit, l’escriptor Jordi Sarsanedas.

dones importants catalanes
Retrat de Núria Picas i Jordi Sarsanedas

Segons comenta l’historiador i crític de l’art Bernat Puigdollers a l’obra Pintura catalana. Segones avantguardes, aquest retrat del 1949 mostra la impressió que van causar a l’artista els vitralls de la catedral gòtica de Chartres.

dones importants
Retrat de Jordi Sarsanedas

Les obres d’aquesta pintora mostren el seu interès per l’art medieval i, en concret, per l’art romànic, plasmat en la reducció de la figura a línies esquemàtiques. La influència del cubisme també és molt visible en aquesta obra, especialment en el tractament del rostre, representat frontalment i de perfil alhora. Aquestes influències es poden veure també en obres com Cara (1949), Figura femenina (1949) i el Retrat de Jordi Sarsanedas vestit d’arlequí (1950), totes conservades al Museu de Montserrat.

Claude Collet i Les tres gràcies

Claude Collet va ser una de les personalitats més interessants del grup d’artistes que es va donar a conèixer com el Cercle Maillol.

La mitologia va ser sempre una temàtica present en les seves obres. Com menciona Salcedo Miliani a l’obra Pintura catalana. Segones avantguardes, a la versió de Les tres gràcies de Collet s’observa la seva relació amb el cubisme i el fauvisme. Aquest aspecte és molt visible en les figures, construïdes de manera sòlida amb plans de color i llibertat cromàtica. Així mateix, els braços de dues de les figures, amb una certa aparença mecanicista, mostren la influència de Léger, mentre que el tractament dels rostres evidencia la relació amb l’obra de Picasso.

dones importants catalanes
Les tres gràcies

Silvia Gubern i el Collage núm. 21

dones importants
Silvia Gubern, 1964

Com exposa la crítica d’art Assumpta Bassas Vila, Silvia Gubern va ser l’única pintora jove vinculada amb una de les galeries més prestigioses de la ciutat, quan es va convertir en mereixedora de l’exposició monogràfica a la sala de l’Institut Britànic de Barcelona. A mitjans de la dècada dels seixanta es va convertir en una jove promesa de la renovació de la tradició d’avantguarda.

Tenia 22 anys quan va crear aquest Collage núm. 21, una obra molt representativa de la seva primera etapa. Acostumava a escollir imatges de revistes de moda, models allunyats dels patrons morals del franquisme.

Segons Bassas Vila, el Collage núm. 21 ja indica un interès per la numerologia, i el signe de l’asterisc, camuflat als cabells del primer rostre de dona, inclou, segurament de manera intuïtiva, una de les formes importants de la geometria sagrada, la flor de la vida.

dones importants catalanes
Collage núm.  21

El collage de paper d’embolicar, que sembla decoratiu, es converteix, al centre de la composició, en una finestra que mostra una capa més profunda de la realitat on apareixen amb brillantor de plata una seqüència de dibuixos geomètrics i simbòlics en un espai indeterminat. En aquest sentit, l’obra prefigura l’interès de l’artista pel simbolisme i pels signes sintètics que caracteritzaran la seva producció pictòrica posterior.

Amb perspectiva històrica, la pintura també és representativa d’una tendència singular, el pop protofeminista, teoritzat fa poc.

Si vols gaudir de pintures sobre llenç d’altres artistes de les avantguardes catalanes i altres dones importants com Esther Boix, Maria Girona o Ángeles Santos, pots fer-ho clicant aquí.

ENC - CAT - Post - Pintores

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?