Apunts d'art

Ball al Moulin de la Galette: motiu d’inspiració en l’art

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

En aquest article parlarem sobre el popular Ball Moulin de la Galette i explicarem una de les raons per les quals es va convertir en motiu d’inspiració per als artistes de finals del segle XIX i principis del segle XX.

CTA - CAT - Text - Avantguardes

¿Què era el Moulin de la Galette?

El Moulin de la Galette era un molí de vent ubicat al cor de Montmartre, un preciós barri parisenc situat en un lloc on, antigament, hi havia almenys una trentena de molins de vent. A finals del segle XIX gairebé tots havien desaparegut, però encara en quedaven alguns que pertanyien a la família Debray. Els propietaris van convertir-ne un en sala de ball, coneguda com a Moulin de la Galette, que va esdevenir un dels punts de trobada més populars de la bohèmia parisenca de l’època.

Moulin de la Galette, Montmartre, París
Moulin de la Galette, Montmartre, París.

Ball al Moulin de la Galette

Ball al Moulin de la Galette (1876) és, sense cap mena de dubte, una de les obres més importants de Pierre-Auguste Renoir (Llemotges, 1841 – Canes, 1919). Aquest oli sobre tela es troba actualment al Museu d’Orsay.

“Tot i que el pintor va decidir representar-hi alguns dels seus amics, es va esforçar sobretot a reflectir l’atmosfera vehement i alegre d’aquest establiment popular de la Butte Montmartre. L’estudi de la multitud en moviment sota una llum a la vegada natural i artificial es duu a terme mitjançant pinzellades vibrants i acolorides. El sentiment que les formes es dilueixen va ser un dels motius que va propiciar les reaccions negatives dels crítics de l’època.”

Museu d’Orsay

Ball al Moulin de la Galette: epítom de l’impressionisme

Els impressionistes pintaven el món d’una manera innovadora, amb pinzellades disperses i de colors vius. Van treure la pintura de l’estudi i la van portar a l’exterior.

“Pel seu tema ancorat a la vida parisenca contemporània, el seu estil innovador i també el seu format imponent, signe de l’ambició de l’enfocament de Renoir, aquest quadre constitueix una de les obres mestres dels inicis de l’impressionisme i, probablement, un dels quadres més famosos de la història de l’art.”

Museu d’Orsay

Au plein air o pintura a l’aire lliure

També conegut com a plenairisme o plein air, aquesta expressió es va començar a utilitzar a partir de l’impressionisme per definir la pintura a l’aire lliure. Es va introduir als Països Catalans a finals del segle XIX, amb l’arribada dels pintors catalans a París i la seva adaptació de les formes impressionistes. Un bon exemple d’aquest fet és l’oli Plen air de Ramon Casas, que, juntament amb Ball al Moulin de la Galette, és una de les obres més representatives de l’etapa parisenca del pintor.

Ramon Casas: una altra perspectiva del Moulin de la Galette

Ramon Casas (Barcelona, 1866-1932) mostra en moltes de les seves obres una mirada malenconiosa. L’artista desenvolupa aquesta tendència al desencís especialment entre el 1890 i el 1892. En el cas del Ball al Moulin de la Galette, Casas ens mostra la sala a través d’una paleta freda i fosca, plena de personatges convertits en figures que es mouen per una pista pràcticament buida.

Per veure més obres de Ramon Casas inspirades en el Moulin de la Galette, clica  aquí.

CTA - CAT - Post - Avantguardes

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?