Apunts d'art

5 quadres de Tamara de Lempicka que cal conèixer

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

Tamara de Lempicka va néixer el 1898 a Polònia, sota la protecció d’una família benestant, i va morir el 1980, en terres mexicanes. Durant la seva vida es va convertir en una de les pintores més representatives de l’art-déco, a més a més de ser un element provocador en les altes esferes de l’època. Va ser una retratista molt cobejada pels aristòcrates i, per aquest motiu, va rebre el nom de «la baronesa amb pinzell».

En aquest article, et presentem alguns dels quadres més importants d’aquesta icona del glamour tan famosa.

Autoretrat en un Bugatti verd (1929)

Aquesta obra, amb un contingut feminista ben clar, potser és el quadre més famós de Lempicka. Hi apareix una dona amb casc, guants i roba de disseny, al volant d’un Bugatti de curses. Va maquillada segons la moda de l’època, i la seva mirada és freda i glamurosa, tot un símbol de la dona nova que emergia en la dècada de 1920.

ENC - CAT - Text - Pintores

Es tracta d’una obra que s’ubica entre el manierisme i el neocubisme, que es caracteritza per línies dinàmiques, contrastos de llum durs, colors marcats i una paleta metàl·lica i moderna. Va ser dissenyada per a la portada de la revista de moda Die Dame, i va representar el seu gran salt a la fama de Lempicka.

tamara de lempicka quadres
Autoretrat en un Bugatti verd, Tamara de Lempicka, 1929. Imatge: Tamara de Lempicka.

Kizette al balcó (1927)

En aquest quadre, la filla de Lempicka, la jove Kizette, és asseguda al balcó i sosté una poma invisible a la mà dreta. La nena porta el cabell curt, a la moda de l’època, sense maquillatge, i rep una llum càlida que prové de l’interior de la casa. No obstant això, a l’exterior, es veu un bosc caòtic d’edificis cubistes, de color gris i sobre un fons fosc. Aquesta obra destaca pel seu escenari futurista i decadent, per la brillantor metàl·lica i grisosa que envolta la figura femenina i pel fort contrast de llums.

tamara de lempicka quadres
Kizette al balcó, Tamara de Lempicka, 1927. Imatge: Tamara de Lempicka

Les noies (1930)

En aquest quadre, dues noies s’abracen tendrament en públic, sota la mirada freda de la ciutat. Les dues figures ocupen gairebé tot el pla, enquadrament que recorda una imatge cinematogràfica o pòster de moda i, malgrat el seu atractiu i elegància, presenten un caràcter distant i deshumanitzat. D’aquesta obra, destaquen les corbes sinuoses, tant dels edificis com dels ornaments de les noies, a més a més dels traços geomètrics i del contrast de colors.

tamara de lempicka quadres
Les noies, Tamara de Lempicka, 1930. Imatge: Tamara de Lempicka.

Noia amb guants (1930)

En aquesta obra, es pot apreciar el contorn d’un cos femení (fins i tot el melic) a través de les línies sinuoses i els clarobscurs del vestit verd. De nou, apareixen les figures geomètriques del neocubisme i la textura metàl·lica dels colors. Com en els anteriors quadres, hi ha una obsessió pel cos femení, que és glamurós i eròtic, però també un símbol de modernitat i independència. Va ser exhibida al Salon des Indépendants, i també se l’inclouria a l’exposició anual de l’associació Femmes Artistes Modernes o FAM.

tamara de lempicka quadres
Noia amb guants, Tamara de Lempicka, 1930. Imatge: Tamara de Lempicka.

Mare superiora (1935)

Aquest quadre és ben diferent respecte els altres, ja que no s’hi representa una de les dones modernes de la seva obra anterior, sinó que es tracta d’una monja que plora. Mare superiora s’inscriu dins d’una crisi religiosa que Lempicka va patir entre 1934 i 1936, etapa durant la qual va anar a retirar-se a un convent de la Toscana. La pintura reflecteix aquesta devoció per Déu i, alhora, mostra un canvi en la seva carrera d’artista. En aquests mateixos anys també va pintar retrats de la Mare de Déu i de sant Antoni.

Alguns experts diuen que es basa en l’estil de Rogier van der Weyden (1399-1464) i Maurice Denis (1870-1943), malgrat que l’obra va ser criticada per retrògrada. Ja no s’hi veu una dona jove, independent, maquillada i vestida a la moda. En aquest cas, es veu un rostre envellit, amb dues grans llàgrimes que li cauen dels seus lacrimals.

tamara de lempicka quadres
Mare superiora, Tamara de Lempicka, 1935. Imatge: Tamara de Lempicka

Esperem que aquest article t’hagi agradat i que hagis descobert una de les artistes més importants de l’art-déco i del segle xx.

ENC - CAT - Post - Pintores

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?