Apunts d'art

5 quadres de Murillo imprescindibles

Saps completar aquestes 14 frases sense fer cap barbarisme?

L’obra de Murillo conté grans mostres de l’art espanyol del segle XVII. En aquesta publicació trobaràs 5 quadres de Murillo que has de conèixer si vols descobrir aquest gran pintor.

Aspectes destacats dels quadres de Murillo

Bartolomé Esteban Murillo, pintor de l’escola sevillana, es va formar al taller de Juan del Castillo i va presidir l’Acadèmia de Dibuix de Sevilla, que ell mateix va fundar l’any 1660.

ENC - CAT - Text - Pintores

Els quadres de Murillo se centren principalment en les temàtiques religioses i burgeses. En les seves obres destaquen les escenes de gènere amb nens picarescos, els retrats i els paisatges.

Els quadres de Murillo són el resultat d’unir els valors formals i els conceptuals, una cosa que es deu als seus coneixements sobre pintura italiana, flamenca i neerlandesa, amb aspectes propis del seu entorn sociocultural

Els 5 quadres de Murillo que has de conèixer

Aquests són cinc dels quadres de Murillo que resulten imprescindibles per conèixer l’obra d’aquest pintor espanyol.

La Immaculada Concepció dels Venerables, 1660-1665

quadres de murillo

La Immaculada Concepció dels Venerables, Bartolomé Esteban Murillo, 1660-1665. Imatge: Museu del Prado

Aquesta obra de Murillo mostra la fórmula emprada per l’artista per representar la Immaculada: la Mare de Déu vesteix de blanc i blau, manté les mans encreuades al pit i trepitja la Lluna mirant al cel.

L’artista ubica la Mare de Déu en un espai ple de llum, núvols i àngels, que confereix a l’escena un marcat caràcter ascensional i la converteix en un exemple perfecte de la unió de dues tradicions iconogràfiques: la Immaculada i l’Assumpció.

Murillo va pintar unes dues-centes obres d’aquesta temàtica, i va arribar a crear una iconografia pròpia basada en l’eliminació dels elements superflus i la presència dels àngels i els símbols de l’Apocalipsi. El que distingeix, però, aquesta Immaculada de la resta de quadres de Murillo semblants és la seva actitud triomfant i el moviment marcat d’ascensió que presenta l’escena.

Rebeca i Eliezer, ca. 1660

quadres de murillo

Rebeca i Eliezer, Bartolomé Esteban Murillo, ca. 1660. Imatge: Museu del Prado

Murillo estava molt interessat a representar la vida quotidiana. Per això, se servia d’escenes en què apareixen nens o, com aquí, narracions de l’Antic Testament.

El llenç mostra el moment en què Eliezer, que busca una esposa per a Isaac, troba Rebeca, que li ofereix beure al peu del pou. Aquest punt de partida proporciona a Murillo l’excusa perfecta per mostrar el que podria ser l’escena quotidiana de qualsevol plaça andalusa: quatre dones que van a omplir els càntirs.

Murillo mostra una gran varietat d’expressions femenines, el resultat de les quals deixa constància de la capacitat d’observació de l’autor, tot i que el punt de partida fos, en part, una estampa de Luc Vosterman, gravador flamenc contemporani de Rubens i Van Dyck.

Aparició de la Mare de Déu a sant Ildefons, 1655

quadres de murillo

Aparició de la Mare de Déu a sant Ildefons, Bartolomé Esteban Murillo, ca. 1655. Imatge: Museu del Prado

Aquest llenç mostra una de les temàtiques marianes més estimades a l’Espanya barroca: els favors de la Mare de Déu a aquells que mostren i promouen la seva devoció. Murillo presenta una gran quantitat de personatges, amb un gran repertori de postures i expressions, sense distreure, però, l’espectador.

El lloc més important de la composició l’ocupa el do diví, que l’artista reprodueix com un teixit ric en textures i colors. És una peça de roba que uneix elements sobrenaturals amb d’altres de terrenals. És a dir, la Verge Maria, elegant i idealitzada, amb el bisbe, de trets molt realistes.

Finalment, els àngels que hi apareixen ja no són nens, un detall poc habitual en els quadres de Murillo.

La Sagrada Família de l’ocellet, ca. 1650

quadres de murillo

Sagrada Família de l’ocellet, Bartolomé Esteban Murillo, ca. 1650. Imatge: Museu del Prado

Aquest és un dels quadres de Murillo més coneguts i mostra una de les temàtiques que més li agradaven, ja que li permetia mostrar les seves habilitats narratives. Eren obres ben acollides per la seva clientela i, segons els biògrafs de l’artista, s’adaptaven al seu caràcter. Representen escenes religioses tendres en les quals els elements sobrenaturals s’emmarquen en un entorn quotidià. Aquest llenç ens acosta a un episodi de la infància de Jesús; resulta una escena encantadorament domèstica.

A més, aquest quadre de Murillo mostra dues devocions molt comunes en l’època, la del nen Jesús i la de sant Josep, que ocupa un lloc destacat i representa la discreció i la generositat.

El bon pastor, ca. 1660

quadres de murillo

El bon pastor, Bartolomé Esteban Murillo, ca. 1660. Imatge: Museu del Prado

Murillo va ser un dels grans pintors de temàtica infantil per escenes costumistes que protagonitzaven nens i per imatges com aquesta, en la qual el nen Jesús representa la metàfora bíblica del pastor que cuida les seves ovelles.

La gran capacitat compositiva de Murillo el feia capaç d’unir un estil delicat amb un contingut dolç, a més d’afegir a la composició un gran equilibri i monumentalitat. La imatge del pastor juntament amb restes d’un passat fastuós responen a la iconografia cristiana, que feia servir les restes clàssiques com a símbol del paganisme vençut.

ENC - CAT - Post - Pintores

Potser et pot interessar...

Deixa un comentari

Cap comentari

Encara no hi ha cap comentari en aquesta entrada.

¿Quieres ver el contenido en castellano?