Pla-Dalí

bodego

Presentació

Dalí i Pla s’admiraven mútuament i es professaven una amistat certa malgrat la gran diferència de temperaments.

Aquesta entesa es va concretar l’any 1980 per dur a terme junts aquesta gran obra de bibliòfil, a partir d’un seguit de temes empordanesos escrits per Pla (Púbol, el cap de Creus, la badia de Roses, la Lídia de Cadaqués, Portlligat…), per als quals Dalí va crear una sèrie de dibuixos originals.

Sumari

Llibre

Del text d’Enrique Sabater (home de confiança de Salvador Dalí) i Víctor Fernández (periodista i estudiós de Dalí)

“Un dia Pla m’envià una carta demanant-me de veure’m urgentment. En entrar a casa seva, em va estirar el braç, em va convidar a seure a la taula sota una gran campana de la llar de foc, em va posar davant un enorme paquet de fulls amb la seva lletra característica i em va dir:

He escrit això sobre el vostre patró i voldria que li ensenyeu. Si hi està d’acord, vós ho publicareu.” […]

“Quan vaig parlar amb Dalí del text que li havia dedicat, no ho va dubtar ni un moment i es va mostrar partidari de realitzar un llibre en edició de bibliòfil que ell mateix il·lustraria.”

Així naixia Obres de museu. Dalí es va comprometre a fer un mínim de cinc il·lustracions, que al final van ser vint-i-dues. Aquests dibuixos (1976-1979) els crítics els valoren entre les millors obres dalinianes al servei d’un text i les consideren les millors de la seva darrera època creativa. Dalí s’implica totalment en el projecte i hi demostra la seva enorme qualitat com a dibuixant.

A les seves composicions hi fa un retrat agut de nombrosos racons de l’Empordà; no solament dels que formen part del seu món privat, sinó també dels que es lliguen a la personalitat de Josep Pla, de qui fa, a més, un retrat magistral i el representa en actituds diverses immers en els paisatges escollits.

Llibre d’estudi

Les pàgines d’aquest llibre d’estudi intenten explorar una relació de la qual ja s’ha escrit molt i que fins i tot ha generat alguna exposició. Gràcies a nova documentació recentment descoberta i als testimonis deixats pels dos amics, podem conèixer una mica més dos genis que es van complementar perfectament, dues expressions aparentment oposades d’una manera d’entendre i d’afrontar la vida. A partir d’un hipotètic ultralocalisme, Pla i Dalí van aconseguir construir un discurs universal.

Cap dels dos implicats en aquesta història va deixar escrit com es va iniciar tot allò.

Medalló

L’emperador Trajà travessant l’Empordà camí de Roma. És una peça modelada per Salvador Dalí l’any 1974 amb la tècnica de la cera perduda. La peça continua un dels temes que fascina l’artista surrealista, l’emperador romà d’origen hispànic, fins al punt de convertir-lo també en protagonista d’una escultura i d’alguna obra gràfica. Per a l’artista era una manera de recordar un dels seus autors més admirats, Francesc Pujols, a qui definia com “l’emperador Trajà de la filosofia” i a qui va dedicar també el monument situat al davant del seu museu a Figueres.

Fitxa tècnica

Estoig

  • Format: 34,5 cm x 43,5 cm x 12 cm
  • Realitzat amb cartoné fresat i folrat amb tela imperial amb estampacions a les cobertes i al llom.

 

Llibre

  • 224 pàgines
  • Format: 31,5 cm x 41 cm
  • Tapa dura de 4 mm folrada amb tela Brillantia negra amb estampació i gravat en sec
  • Interior amb paper Insize Modigliani de 200 g
  • Imprès en quadricromia i amb vernís reserva semimat

 

Medalló

L’emperador Trajà travessant l’Empordà camí de Roma. És una peça modelada per Salvador Dalí l’any 1973 amb la tècnica de la cera perduda. La peça continua un dels temes que fascina l’artista surrealista, l’emperador romà d’origen hispànic, fins al punt de convertir-lo també en protagonista d’una escultura i d’alguna obra gràfica. Per l’artista era una manera de recordar un dels seus autors més admirats, Francesc Pujols, a qui definia com “l’emperador Trajà de la filosofia” i a qui dedicà també el monument situat al davant del seu museu a Figueres.

×