Per què va ser tan important el joier modernista Lluís Masriera? T’ho explica Pilar Vélez, doctora en història de l’art i directora del Museu del Disseny de Barcelona, i autora del llibre Joieria i orfebreria catalanes, 1852-1939, publicat per Enciclopèdia Catalana.

Lluís Masriera va ser el gran joier del Modernisme. Però no va ser només això: per damunt de tot va ser un gran esmaltador, format en el món de l’esmalt a Ginebra.

Masriera coneixia bé França i Anglaterra, tenia contactes i estava subscrit a les millors revistes del moment. Per això quan l’any 1900 va assistir a l’Exposició Universal de París –la gran exposició de l’art-nouveau, del Modernisme– va quedar impregnat del nou estil.

A l’Exposició, aquest joier va coincidir amb l’elit del moviment i va conèixer tot el que estava passant a Europa. Quan va tornar a Catalunya va fer el gran capgirament de la seva obra i del seu negoci: va començar a treballar de ple en la línia del modernisme que s’inscriu dins de l’art-nouveau internacional, la línia simbolista, la de les fades, dels insectes del bosc, de les libèl·lules…

Lluís Masriera va introduir aquestes novetats a Catalunya i va participar del nou concepte de joia. Va aconseguir que la joia fos considerada un objecte d’art i no un mer objecte d’ornamentació personal. Va ser una persona de gran sensibilitat i va conrear diverses arts, com la pintura i la dramatúrgia: tan artista era fent una joia com pintant una tela.

Va posar per davant la formalitat i el disseny més que no pas el valor material de la joia. També va donar molta importància als materials nous, als esmalts i als colors, gairebé més que als materials tradicionals com les pedres precioses.

Sol·licita informació sobre Joieria i orfebreria catalanes, 1852-1939

×